onsdag 4 september 2013

Veckans nyhet v.35 - Kemiska stridsvapen i Syrien?

I Syrien är det just nu inbördeskrig, och den 21 augusti har Syriens regering enligt USA gjort en attack med kemiska stridsvapen.
Det hela hände i en förort till huvudstaden Damaskus, och väldigt många personer dog.
Lakhdar Brahimi som är FN:s speciella sändebud säger:
"Det verkar som att någon form av substans har använts som dödat en massa människor. Hundratals. Definitivt mer än 100, en del människor säger 300, en del säger 600, kanske 1 000 personer." 

Just nu är Ryssland och USA i en konflikt, om Syriens regering gjorde en attack eller inte. Enligt USA har dom det, men enligt Ryssland har dom inte.
USA planerar att bomba Syrien, för att "hämnas" över attacken.
"Ett anfall mot Syrien kan vara början på ett stort krig i flera länder." säger Rysslands regering. 

Mina tankar:
Jag funderar lite över Syriens ledare, Bashar al-Assad. Han måste ju ändå förstå att hela landet hatar honom. Han vet om det, eftersom alla protesterar och vill ha bort honom. Hade jag vart han hade jag hoppat av direkt, jag hade inte velat ha krig i landet jag bor i. Men jag antar att vi två inte tänker riktigt likt... 
Jag tycker synd om alla människor som måste leva mitt i detta kriget. Föräldrar, syskon, mor och farföräldrar kanske sitter hemma medans någon tillhörande familjen är ute och protesterar, och till och med dör. Tänk vad hemskt att få reda på att en soldat dödat sin son på gatan, för att han visade sin åsikt. Man kan sätta sig in i situationen för familj och vänner som förlorat någon, och fy, vad hemskt. 



Källor:
Aftonbladet
DN
8sidor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar