onsdag 4 september 2013

Jag är David Livingstone


Jag heter David Livingstone, och jag är mest känd för att ha hittat många platser i Afrika där engelsmän kunnat bosätta sig på.
Jag föddes den 19 mars 1831 i Skottland.
Hemmet jag växte upp i var ett religiöst och fattigt hem, och när jag var tio år började jag jobba i en bomullsfabrik. Jag studerade både medicin och teologi, som menas med "Läran om gud". Detta läste jag på universitetet i Glasgow.
1840 flyttade jag till London för att slutföra min medicinska studier.

1841 började jag resa runt för att utforska, och det gjorde jag i centrala och södra Afrika. 
På mina resor under 1850-talet upptäckte jag som första europé Victoriafallen och Malwisjön. Jag utforskade också Zambezifloden som är en gränsflod mellan Zimbabwe och Zambia. 
Min näst sista resa gjorde jag år 1865, och då besökte jag Nilens olika källor. Under den resan försökte jag också bekämpa slaveri. 
Efter denna resan var min hälsa inte den bästa, men jag reste ändå iväg året därpå. Jag avled i maj 1873, och begravdes i Westminster Abbey. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar