fredag 1 mars 2013

Veckans Nyhet v.9 - Hästkött

Häst

Sen den 25 februari har det vart mycket snack om att det finns hästkött i olika matprodukter. I t.ex. företaget Findus lasagne ska det enligt prover finnas och i Ikeas köttbullar. 
Enligt tester dom gjort i Storbritannien ska det ha funnits hästkött i Findus lasagne sen i somras, och nu har dom tagit bort massor av mat från hyllorna i mataffärerna. Det franska företaget Comigel var dom som gjorde måltiderna till Findus, men Comigel har köpt köttet från andra företag. 
IKEA har däremot köpt sitt kött från företaget Dafgård. Dom köttbullarna innehöll upp till 10% hästkött. 
På förpackningarna som innehåller hästkött har det stått att det innehåller nötkött, alltså kött från kor. Vi som köpt köttet har alltså blivit lurade. 

Mina tankar:
Det är inte okej att lura folk med att det är nötkött när det inte är det. Men jag tycker samtidigt att det inte spelar så stor roll för MIG om det är hästkött eller nötkött eller vilket kött som helst. Alla djuren är ändå slaktade och har lidit. Även om det är så att vi i Sverige och Norden inte brukar äta hästkött gör människor i andra länder det och för dom spelar det ingen roll. 
Jag kan också förstå att såna som rider tycker detta är hemskt, och jag tycker också att hästar är söta och gulliga. Men jag får inte likadana känslor och tycker inte det är lika hemskt som dom, tror jag. 
Som sagt, även grisar, kor och kycklingar har lidit när dom skulle slaktas, och det är inte direkt så att hästar lider mer bara för att dom är hästar. 




Källor: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar