tisdag 5 mars 2013

Arktis


På bilden ovanför ser man en bild av Arktis, det är den vita "fläcken". Arktis kan också kallas för Nordpolen och ligger i polarzonen. Det typiska för Arktis eller polarzonerna är att det aldrig blir över +10°C. Permafrosten försvinner heller inte. Efter den rosa linjen ser man vilka länder som tillhör Arktis om man går efter temperaturen. 
Man kan också dela in Arktis efter Polcirkeln. Polcirkeln går efter den streckade linjen, och länderna som då tillhör Arktis är:
• Ryssland
• USA (Alaska)
• Kanada
• Sverige
• Danmark (Grönland)
• Norge
• Finland
• Island

Arktis folkmängd är ca 4 miljoner och kommer från ursprungsfolk som samer, aleuter (Alaska) och inuiter, eller som vi kallar dom; eskimåer. 


Inuiter, Samer, Samiska flaggan

Arktiska Rådet är ett samarbete mellan regeringarna i länderna som tillhör Arktis. Varannat år möts träffas alla rådets medlemmar, och diskuterar olika problem och lösningar med Arktis. Sverige har vart med sen 2011. 


Arktiska rådet, med Carl Bildt från Sverige



Om du trycker på texten ovan kommer du till en artikel om Arktis som är skriven av Karin Bojs. 
Jag tycker att den artikeln är rätt bra, man lär sig lite om Arktis och vad som håller på att hända. Jag personligen tycker att det är dåligt av oss människor, inte bara av alla som är äldre och vuxna, utan av ALLA. Vi måste göra något åt det, men vi gör inte det. 


Om det bara fortsätter så här som det gör nu, då kommer vi kanske till slut inte ha någon jord kvar. Nu får du också tänka på att detta är den enda jorden vi har - vi kan inte skaffa en ny. 



Det är inte heller bra för isbjörnarna. Jag tänker på dom många gånger när jag hör talas om att isarna smälter. Tänk att deras hem försvinner. Dom kommer inte kunna bo någonstans till slut. Vill vi att det jättefina djuret ska dö ut? Jag vill inte det, för jag tycker om dom. 


Så jag tycker vi ska stoppa isen som smälter, för då mår både djur och människor som lever på Arktis, men också planeten vi bor på. 






Källor: 
Arktis invånare
Aleuter
Arktiska rådet
Aktiska rådet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar