måndag 19 maj 2014

Min arbetsgång



Efter att jag valt vilken bild jag ville ha så valde jag fanér. Jag valde ett mörkbrunt och ett ljusare i lite orange ton. Dom passar bra tillsammans, tycker jag. Dock kommer jag inte ihåg vad dom heter. 

Jag kände mig inte tillräckligt säker för att börja såga ut konturerna av min bild, så därför bestämde jag mig för att arbeta med lådan. 
Med hjälp av en syl märkte jag ut var jag skulle borra hålen någonstans. Jag borrade så att hålen gick ca 1 cm ner i träet nedanför stället där jag limmat ihop träbitarna. 
Efter det sågade jag ut pluggar som jag skulle limma i. Jag gjorde dom lite längre än vad dom behövde vara för att jag skulle vara säker på att dom inte var för korta. Jag använde sedan en hammare för att slå ner dom i träet, och efter det använde jag en tång, fil och sandpapper för att klippa av, respektive jämna ut pluggarna. 

Jag gjorde dock ett litet misstag; jag glömde att använda lim när jag satte i pluggarna. Det var ju lite klantigt gjort av mig. Dock tror jag inte att det kommer vara en enorm katastrof, utan jag tror att lådan kommer hålla ganska så bra ändå. 
Eftersom jag redan hade slagit ner alla pluggarna och filat till dom så kunde jag inte ångra mig. Annars hade jag använt lim till dom jag hade kunnat, och kanske dragit upp några pluggar. 

För några gånger sen så tränade jag på att såga ut. Jag målade ut linjer som liknade min bild för att träna och bli lite säkrare med sågen. 
När jag tränat tillräckligt bestämde jag mig för att såga ut min bild. Det gick väldigt bra, bättre än jag förväntat mig, och jag blev väldigt nöjd med den. 
Nu har jag precis tejpat ihop mina fanér som jag vill ha dom. Jag kommer att ha en bild med fanér som framsida på lådan, och en kommer jag ha i botten. Då kommer man att se bilden när man öppnar lådan också, och det tycker jag är coolt. Det är också bra eftersom man utnyttjar det man redan gjort, istället för att bara slänga det. 

Personligen tycker jag att den bilden med det mörka fanéret som bakgrund är snyggare än det med ljust fanér som bakgrund, och därför kommer jag ha det till höger som lock på min låda. 



Det jag har kvar att göra är att limma fast mina fanér på en annan träskiva, jag vet inte vad det kommer vara för någon, för att det ska kunna bli ett lock till en låda och en botten. Efter det ska jag ficka till det så att det passar till lådan i storleken, och fixa i ordning locket. Efter det kommer jag vara klar! 

-----------------------

Nu har jag limmat ihop mina fanér så att jag får en botten och ett lock. Det blev riktigt bra! 
Jag hade ett litet problem som gjorde att jag fick tänka om. Lådan som jag byggt hade blivit snett byggd, och när jag nu gjort mitt lock och min baksida så passar det inte. Jag fick då tänka om, och jag sågade därför bitarna sneda och i mindre delar. Nu kommer jag att limma fast dom på ytterligare en träskiva för att få detta att se bra ut. Nu kommer locket att sitta snyggt, och man kommer knappt märka att det är snett. 
Jag tror att detta kommer bli rätt så snyggt, och hade inte min låda blivit sned så hade jag ju inte tänkt på detta. Man kan säga att det är som tur i oturen, i detta fallet. 


UTVÄRDERING

Jag tror, hoppas och känner på mig att min låda kommer att bli bra. Jag har arbetat noggrant och gjort mitt bästa för att få denna lådan bra och jämn i kanter och hörn. Jag har lagt ner mycket arbete på att göra den så bra som möjligt, och därför tror jag också att den kommer bli bra. 
Dock hade jag kunnat jobba på lite mer, men det är lite svårt att jobba snabbt när man jobbar med något man inte kan. 

När lådan är klar kommer jag nog att få känslan av glädje när jag ser på den, eftersom det är en av mina idoler som jag avbildat på framsidan. Jag vet inte hur andra kommer reagera, eftersom dom kanske inte vet vem det är på locket. I och för sig så kanske personen tycker att det är en cool bild och tycker att lådan är fin på grund av det. Dock tycker jag att det viktigaste är att jag får en känsla av den, och att jag vet vem det är som är på locket. 

De fanér som jag valt blir väldigt snygga tillsammans, och jag tycker dom ger mig en lite proffsig känsla. Just detta med intarsia, att olika trä liksom sitter ihop, ser så snyggt ut, enligt mig. 

Det är lite svårt att skriva en utvärdering när man inte vet resultatet ännu, men som jag redan skrivit är jag säker på att lådan och locket kommer bli väldigt bra. Arbetet har gått bra, och jag tror att resultatet kommer visa sig efter hur det gått på lektionerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar