fredag 1 februari 2013

Veckans nyhet: Telia mutar

Telias f.d. chef, Lars Nyberg.
Foto: Scanpix

Telias chef Lars Nybetg slutar, men varför?

Jo, företaget Telia har blivit misstänkta för att ha mutat den Uzbekistanska diktator-familjen med 2 miljarder kronor. Det handlar om att Uzbekistan har sagt att de vill ha nya telefonmaster, och massa olika företag världen över har sagt till landet att de vill sätta upp de olika stolparna.
Själva affären skedde för kanske ett halvår, men det var först nu, 12 februari, som han slutade.
Polisen reder ut händelsen, och enligt Aftonbladet är det nästan helt klart.
Men Telias advokat Björn Reise har undersökt saken, och säger att det inte finns bevis för att Telia verkligen har mutat Uzbekistan. Men han säger också att affärerna kan vara olagliga.

Mina tankar:
Man ska inte fuska sig till såna saker. Istället kan man visa att man verkligen vill göra det och är bäst på det. Det kanske låter lite fånigt, men jag tycker så. Istället för att muta, så kunde de övertyga Uzbekistan att just dom skulle göra det. Det hade vart mycket bättre, tycker jag.
Nu när denna nyheten kommit så har nog Telia tappat mycket förtroende, tror jag. Så nu inom den närmsta framtiden kanske dom kommer tappa, men efter ett tag tror jag att endel kanske glömt bort detta.


Länkar:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar