fredag 15 februari 2013

Veckans Nyhet: Kärnvapenprov i Nordkorea


Den trettonde februari sprängde Nordkorea den tredje ”testbomben”. I Nordkorea har dom testat att spränga kärnvapen. Till skillnad från de andra två var det tredje sprängprovet starkare. Många människor är oroliga för att Nordkorea ska lyckas att gör kärnvapen, och det gör dom rädda. Med såna bomber kan man förstöra flera städer om man attackerar. Men det är dom människor i Sydkorea som är mest oroliga. Sydkorea och Nordkorea är fiender, och om Nordkorea har bra vapen kan dom gå till attack. Det skulle inte vara bra för Sydkorea om dom inte har bättre vapen.
FN har förbjudit Nordkorea att använda kärnvapen, men Nordkoreas diktator bryr sig inte. Han tycker istället att testerna av kärnvapen blev lyckade.

Mina tankar:
Jag tycker att dom är lite konstiga, för jag menar vill man inte ha fred på jorden? Jag vill i alla fall det, och det blir inte bättre av att göra kärnvapen. Det gör att det kanske kommer bli krig om dom lyckas göra bra och smarta bomber. Jag tycker inte om det, men jag kan ju inte göra särskilt mycket för att stoppa dom heller. Det hade varit annorlunda om dom hade gjort bomber för att försvara sig istället för att attackera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar