onsdag 13 februari 2013

Shit, vad varmt det är!

Ingress: 
Dom flesta människorna vet nog vad växthuseffekten är för något, men vet dom vad den kan ställa till med? Jag tror att svaret på den frågan är; njaaa. Kanske vet dom, kanske inte? Men jag vet, och jag ska berätta. 

Brödtext:
Inom dom närmaste 100 åren kommer temperaturen höjas med mellan 2-6°C. Det beror på att vi människor släpper ut koldioxid, och koldioxiden i sin tur gör så att atmosfären tätnar. När solstrålarna kommer in och studsar på jorden kommer dom inte ut lika snabbt, och det blir bara varmare och varmare. Nu kanske du tycker att "Det är ju bara skönt när det blir varmt!" Jo, visst är det det, men det är inte bara vi i Sverige som lever här på jorden. Det finns 244 länder till som kommer drabbas, och alla kommer inte att få det särskilt kul. 

På jordklotet kommer det att regna mer, torka mer, bli varmare och det kommer bli mer oväder. Nu är det inte så att allt kommer att jämna ut sig så att allt blir behagligt, nej. Det kommer att bli så att vi dom länderna där det är varmt och torrt kommer det bara att bli varmare och torrare, och det är dom länderna som ligger vid öknarna. Öknarna kommer också att sprida sig. Runt länderna vid kusten kommer det att bli mer översvämningar, och det kanske också kommer att bildas mer oväder. 

Växthuseffekten har alltid funnits, det är bara det att på senare tid har den blivit överdriven. Alla dessa problem har vi människor gjort med fossila bränslen; olja, kol och naturgas (inklusive koldioxid). 

Men hur ska vi stoppa detta? Går det ens? Ja, det gör det. Vi kan t.ex. använda sol- vind- och vattenkraft, istället för att använda kärnkraft. Vi kan också göra små saker som att köra elbil eller köra en miljöbil. När jag blir vuxen tror jag att jag ska skaffa en miljöbil. 

Jag har kommit i kontakt med detta problemet genom skolan, och främst nu i 7:an när detta har varit vårt tema. Nu när jag fått lära mig om detta tycker jag att vi verkligen ska ta tag i detta och fixa en bra plats att leva på där det kan bli vinter och inte alltid är sommar. 

Källor: 
http://www.smhi.se/kunskapsbanken/vaxthuseffekten-1.3844

1 kommentar:

  1. Rubriken den är bra och ingressen den va lite rolig :D Du har stor bokstav och punkt på rätt ställe!:) Du skriver bra, du har den "röda tråden" och mycket intressant fakta :P

    SvaraRadera