torsdag 6 mars 2014

Vad händer i Ukraina?


Över 10 000 ryska soldater befinner sig just nu på den Ukrainska halvön Krim. Ryssland har nämligen en viktig militärbas med kärnvapen på Krim som dom nu vill skydda från Ukraina.

Vladimir Putin
Anledningen till att ryssarna tagit sig in i Ukraina just nu är för att demonstranter i huvudstaden Kiev gjort så att presidenten lämnat landet. Nya politiker har nu fått ta över makten i Ukraina, och den ryska presidenten Vladimir Putin tycker att dom tagit över makten på ett olagligt sätt.
Det är skillnad i landet nu. Den förra presidenten var "ryssvänlig" och tyckte likt som Putin. Dom nya ledarna vill tvärtemot gå med i EU och inte ha så mycket med Ryssland att göra. Folket tycker det är bra att ledarna vill gå med i EU, men det tycker inte Putin.

Stämningen mellan dom två länderna just nu är inte speciellt bra. Putin vill skicka in ännu fler soldater till Ukraina och Krim, och samtidigt så förbereder Ukraina sina soldater. Om det fortsätter så här som det är nu finns det en risk för att det kommer bli krig mellan länderna.

Förut när den förra presidenten ledde Ukraina så hade Ryssland och Ukraina en bättre relation. Putin och Ukrainas förra president hade en helt okej relation till varandra, då dom tyckte likt.


Mina tankar: 
Jag tycker det är lite svårt att "välja sida" i den här händelsen.

Putin kan ju inte riktigt ge bort militärbasen till Ukrainas nya ledare, eftersom den är så viktig. Den har varit deras i många, många år, även då Ukraina tillhörde Ryssland. Jag förstår Putin och att han vill skydda den, och jag skulle också gjort det om jag var han. Dock tror jag att jag skulle försökt lösa det på ett annat sätt. Våld föder oftast våld, och jag vill att det ska bli krig.

Sverige ligger ju ändå rätt så nära Ryssland och Ukraina, och skulle det bli krig där vet man inte om vi kanske dras in i det. Nu när det finns stridsplan och sådant på Gotland är vi liksom lite förberedda för att bli attackerade.
Eftersom vi förbereder oss för att kunna bli attackerade så känns det som om folk tror att det kommer bli krig på Krim och i Ukraina. Egentligen så oroar jag mig inte sådär jättemycket för oss i Sverige, eftersom att jag inte tror att det är så stor chans att dom kommer hit till oss och attackerar. Jag tänker mer på hur folket i Ukraina kommer få det om det startas krig.

Ryssland är ett enormt stort land, och dom har mycket vapen och militär och sådant. Jag tror inte att Ukraina har någon stor chans att klara sig mot Ryssland. Ukraina är litet om man jämför med Ryssland. I slutändan så tror jag att Ukraina skulle ge sig.





Källor:
http://www.svt.se/barnkanalen/lilla-aktuellt/: "Därför är Ryssland I Ukraina"
http://8sidor.se/utrikes/2014/03/folk-i-ukraina-gor-sig-klara-for-krig
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5801061

2 kommentarer:

  1. Du har fått med när var hur vem vilka så allt är bra på bakgrunden.
    Du har en bra åsikt .
    Det hade varit trevligt om du hade haft med en jämnförelse.
    Perspektiv bytet skulle du skriva lite mer om lite för kortfattat men det som finns är bra.
    Konsekvenserna är också bra för du har skrivit hur det hade varit för Sverige om det hade blivit krig.
    Tänk på att du ska skriva något om dina källor.
    Du får ett ( B )

    SvaraRadera
  2. Du har skrivit bra och tydligt. Man förstår nästan allt som pågår där bara genom att läsa texten.
    Du har fått med allt vad jag kan se. Bra åsikt och jämförelse.

    SvaraRadera