tisdag 17 mars 2015

New Age

Bakgrund:



New Age betyder ny tidsålder, och inom denna religionen tror man att vi gått in i stjärntecknet Vattumannens tidsålder. Tidigare var vi i Fiskarnas tidsålder. Tidsåldrarna omfattar en 2000-års period, så Vattumannens tidsålder kommer då vara fram till år 4000. I denna nya tidsålder som världen gått in i, så ska det råda kärlek, fred och ro. Vi ska i denna tidsåldern inte fokusera på materiella ting, utan fokusera på andlig vinning. Man tror att man kommer gå igenom en personlig förvandling, och även en global förändring. Vi ska också kunna bygga om samhället från grunden.

Under början av 1800-talet så uppkom New Age, men den blev mer uppmärksammad här i Europa under 1970-talet. Man tog b.l.a. inspiration från östvärldens religioner hindusimen och buddismen. Det finns ingen egentlig grundare för New Age, men det finns grundare för vissa sekter inom religionen.
New Age är en väldigt privat religion utan en egentlig "kyrka" eller så som förenar utövarna. Det är därför svårt att veta hur många som är New Age-utövare.

New Age innefattar även tro på astrologi, spådomar, telepati, övernaturliga fenomen (så som ufon), och även reinkarnation och meditation som inspiration från de asiatiska religionerna.

Man tror på en holistisk världsbild, alltså att allt är ett. Man tror att allting är en del av en större verklighet. Man tror även att människors auror ändrar färg och storlek beroende på vad man känner och hur man mår.
Man tror även på panteism, alltså att Gud finns i allt, och att han är en del av människan. Man tror att Gud är en kosmisk energi.
Sedan tror man att man återföds och aldrig dör. Sedan tror man att människan kan skapa sig olika sorters medvetanden, som t.ex. att det finns en värld som vi lever i, men kanske även andra världar där det finns andar och liknande.



Resonemang:

Min första tanke är att New Age är en ganska oklar och lite flummig religion. Man vet inte riktigt vad den innebär, för hela tiden är det nya saker man upptäcker att religionen innefattar. Det finns massor av områden som man utövar. När jag läste om religionen så kändes det som om alla olika sorters områden i en och samma religion, som om man tagit lite av varje och bara slängt ihop det till en religion.

Samtidigt som den är flummig och oklar så tycker jag att religionen är väldigt fri. Man har liksom rätt att göra allt som man vill göra (nästintill). Det finns inga speciella ramar som man ska följa när man utövar New Age. Man kan liksom välja lite själv av vad man vill göra och vad man tror på. Jag tycker att det är bra. Om man jämför med världsreligionerna så har de väldigt mycket regler och sådant om hur religionen tycker att man ska leva och vad man ska tro på, men det har inte New Age. Man behöver inte tro på alla delar av religionen om man inte vill.

New Age är väldigt olika många andra religioner. Olikt världsreligionerna så finns det ingen urkund, och det finns heller inte en "kyrka" eller liknande som förenar alla New Age-utövare. Sedan tror även New Age på astrologi, b.l.a., och jag vet faktiskt ingen annan religion som gör det. De tre syskonreligionerna Kristendomen, Judendomen och Islam tror att det var Gud som skapade världen, men det gör inte New Age. Det tror att det var Big Bang som skapade den, och de tror därför på vetenskapen i detta tillfälle.
Detta gör religionen väldigt olik andra. Jag tycker det är intressant och roligt, och då utmärker den sig också verkligen som en ny religion.

Bea skrev i sitt resonemang om att New Age är en fri religion, och då liknade hon den med hippe-rörelsen. Hon skriver att om New Age skulle bli större, så skulle det kunna bli b.l.a. mer droger i världen som hippie-rörelsen hade.
Jag tror inte att det skulle vara så bra för samhället vi lever i, eftersom droger nu är väldigt farliga. Konsekvenserna av det skulle nog vara fler människor skulle dö utav att ha tagit droger, eftersom fler människor då skulle tillhöra religionen. Jag tror även att människor, kanske framförallt ungdomar i vår ålder, skulle kunna bli inspirerade av New Age när det kommer till drogerna, utan att de tror på religionen. Alltså, att de skulle kunna bli "uppmuntrade" att testa droger och liknande när de ser att en religion gör det utan att tycka att det är negativt.

Om jag hade tillhört en religion som tror på en eller flera Gudar och inte en kosmisk energi, så vet jag inte om jag hade tyckt om denna religionen. Utövare från de religionerna tror på Gudar och har flera regler för hur man ska leva och bete sig. Det har inte New Age, och jag tror därför att jag hade haft en lite skeptisk inställning till New Age och dess utövare.



Källor:
- http://www.so-rummet.se/content/new-age-en-introduktion - Jag tycker att SO-rummet är en bra källa med mycket information som är rätt lätt att förstå. Jag tycker det känns som en trovärdig källa, för det finns information om många olika saker och den är även ganska känd. Denna filmen var även väldigt bra, och egentligen var den ju från YouTube. Att den har en logga och att det står att filmen är från ett speciellt företag gör den trovärdig, tycker jag.
http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/enkel/new-age - NE är en jättebra källa. Det finns mycket information och den stämmer nästintill alltid när man jämför med andra källor. Jag tycker den är bra att använda.
http://religionsfroknarna.se/?page_id=727 - Jag vet inte riktigt om denna källan är så trovärdig. Jag har aldrig hört om den förr, men jag tycker att informationen var bra. Namnet på sidan gör så att den låter lite trovärdig tycker jag, och den har information om flera ämnen inom religion. Eftersom det var lite svårt att skriva och hitta fakta om New Age så var jag glad när jag hittade denna källan.
http://www.mimersbrunn.se/New_Age_Historian_Spridningen_Nyandligheten_4599.htm - Jag tycker att Mimers Brunn är en trovärdig källa. Det kanske inte är den bästa riktigt, men jag tycker ändå att den är bra att använda. Dock så kan ju privatpersoner lägga upp texter, så det gör ju så att trovärdigheten lite mindre. Det kan man ju göra på Wikipedia med, och det är därför som den inte heller är så trovärdig.
http://www.mimersbrunn.se/New_Age_2040.htm - Samma som ovan.
http://vasteras.engelska.se/files/Year%209%20Religion.pdf - Jag tycker att denna texten var väldigt bra med annorlunda information mot det som jag läst på de flesta andra sidorna. Jag gillade denna texten mycket. Det är ju egentligen ingen direkt sida, utan ett dokument. Den kanske inte är den trovärdigaste källan, men eftersom den har bra information så tycker jag att den är värd att lita på ändå.

2 kommentarer:

  1. Hej, hur skulle du säga att New Age interagrerar med samhället och individer idag? Studerar just nu New Age och skulle gärna vilja veta hur du ser på det.

    SvaraRadera
  2. Felaktigt information MATILDA

    SvaraRadera