måndag 23 februari 2015

"Pojken i randig pyjamas" av John Boyne



Vad tycker du om bokens titel? Vad får man reda på? Blir man lockad? Passar den till omslagsillustrationen?

Jag tycker att det är en bra titel som passar bra till boken. Titeln beskriver handlingen på ett bra sätt, men man förstår det först när man kommit in i boken, eller om man har väldigt bra koll på andra världskriget. På omslaget ser man en randig pyjamas, och den symboliserar liksom handlingen på ett lite "mystiskt" sätt.
Titeln passar bra till omslaget, eftersom den säger precis vad som finns på omslaget (det finns andra omslag som passar bra med). Jag personligen blev inte speciellt lockad första gången jag såg boken (ett annat omslag, jag gick i femman), men när jag fick veta handlingen blev jag väldigt intresserad.


Hitta på en ny titel till boken. Tala också om varför du valt den titeln.

Jag skulle döpa boken till På andra sidan stängslet, eftersom Bruno träffar pojken Shmuel som befinner sig på andra sidan. När Bruno väl upptäcker stängslet och träffar Shmuel, så är han där hela tiden och jag tycker därför att denna titeln skulle passa bra.


Var utspelar sig handlingen, och i vilken tid?

Den utspelar sig i Auschwitz, Polen och i Berlin, Tyskland under den tiden av andra världskriget då judarna blev skickade till koncentrationsläger (mitten av 1900-talet ca). Först utspelar den sig i Berlin, eftersom det är där som Bruno och hans familj bor, men sedan flyttar dom ut till ett hus som ligger långt bort från Berlin.


Vem är det som berättar det som händer i boken?

Boken är skriven i tredje person, så det är liksom författaren som berättar. Boken är alltså skriven ur författarens perspektiv. Den är också skriven i imperfekt, så man skulle kunna tänka att det är någon som sitter och berättar historian för en annan person.


Beskriv en viktig plats i boken.

En väldigt viktig plats i boken är ett stängsel vid som skiljer ett koncentrationsläger och marken runt Brunos hus åt. Vid detta stängslet så sitter då Shmuel, som Bruno träffar för första gången då han gått på upptäcksfärd.

En bild från filmen med Shmuel och Bruno vid stängslet. 

Vilken person i boken påminner mest om dig? På vilket sätt?

Detta var en ganska svår fråga, för det finns inte direkt en person som jag känner igen mig i. Dock så handlade ett kapitel jag precis läste, om hur Brunos farmor reagerade när hon fick se Brunos pappa i sin nya militäruniform. Hon blev väldigt upprörd och tyckte det var fel, och att han och Brunos farfar inte var riktigt kloka som tyckte om den så mycket.
Anledningen är såklart att Brunos pappa jobbar för Hitler, och att det är därför som hon är upprörd. Det här är anledningen till varför jag tycker jag är mest lik Brunos farmor-för att jag tror att jag skulle reagerat likadant (ungefär). Om min son hade arbetat för Hitler så hade jag inte varit speciellt stolt, eftersom att Hitler gjorde så hemska saker.


Skulle det som händer i boken kunna hända på riktigt? Motivera ditt svar.

Eftersom boken är lite halvt verklighetsbaserad, så har ju en del av det här redan hänt. Allt som har med andra världskriget att göra, alltså koncentrationslägret och det som hände där är ju verkligt. Dock så är ju själva historien om Bruno och hans familj, och om Shmuel, deras vänskap, Burnos pappas arbete, osv. påhittat för att göra boken.
Jag tror ju inte att det skulle kunna hända igen, inte på det här sättet. Jag tror inte att människor skulle gå på samma sak igen, och jag tror inte att det skulle kunna bli lika grovt med dessa lägren. Jag tror att det i så fall skulle kunna ske på ett annat sätt.
Dock så skulle jag nog säga att samma sak som händer i boken inte skulle kunna hända i verkligheten. Om man tittar på vad som händer i boken och inte på hur det var i koncentrationslägren på den här tiden så verkar det orealistiskt att det som händer Bruno skulle kunna hända någon annan.


Vad är det för slags bok? Vilken genre?

Jag skulle nog säga att boken är väldigt allvarlig i själva handlingen, men det märker man nog inte riktigt när man läser den. Bruno är ju en 9-årig pojke, och när man läser boken får man veta hur det är för honom. Då känns den inte så allvarlig.
Boken är också verklig (som jag skrev innan), och jag tycker den är ganska sorglig.


Hur är tjejerna i boken? Hur är killarna?

Tjejerna är inte så många, fyra stycken faktiskt. De är lite olika, men i helheten så ska tjejerna bete sig väldigt fint och artigt mot männen, får jag känslan av. Det var så det var på mitten av 1900-talet, och det är ju då boken utspelar sig.
Männen i boken är mest soldater, det är egentligen bara Bruno och Shmuel som inte är det. Männen är väldigt duktiga och ordentliga av sig, som soldater är. Det är de som man ska ha respekt för och det är de som man ska lyda, så uppför de sig.


Ge exempel på något som en av personerna i boken säger.

"Du är min bästa vän Shmuel, min bästa vän för livet."

Bruno säger det när han dagen innan han ska resa tillbaka till Berlin kryper under stängslet till andra sidan och träffar Shmuel utan stängsel emellan. De har sedan gått för att leta efter Brunos pappa när det hamnar i en marsch som tar de in till ett rum. Det är då han säger denna meningen, och jag tycker det var väldigt fint av honom. Shmuel och Bruno har lärt känna varandra under ett års tid, genom att prata med varandra, och jag vet inte, men när Bruno sa detta så tyckte jag att det var så fint. Ett kvitto på deras vänskap liksom.
När Bruno sedan sagt detta så släcks rummet ner och Bruno håller Shmuels hand hårt. Sedan kommer den giftiga gasen, och man hörde aldrig något mer från Bruno.




DISKUSSIONSFRÅGOR

- Vad tycker du om att Brunos föräldrar inte berättar vad det är som händer på andra sidan stängslet? Hade du gjort något annorlunda som förälder?

- Tror du att Bruno hade kunnat bli vän med Shmuel om han hade vetat varför Shmuel var på andra sidan stängslet? Varför/varför inte?

- Vad tycker du om att ett barn i Brunos ålder växer upp i en sådan miljö som Bruno? 

- Vad tycker du om slutet? Var det bra/dåligt? Väntat/oväntat?

- Vilket är budskapet i boken, tror du? Tror du att det har en inverkan på de som läst boken? 

1 kommentar:

  1. Bra Matilda
    (Beskriv en viktig plats i boken.- det har smugit sig in några extra ord i den uppgiften, kolla den!)
    Annars ok'

    SvaraRadera