fredag 13 februari 2015

Egna meningar - Satsdelar och ordklasser

SATSDELAR

- Tilda ger kakor till Måns.
    s        p    a-o     d-o

- Han springer snabbt.
    s         p        s-advl

- Amal sjöng på scenen.
     s         p       r-advl

- I vardagsrummet dammsuger min bror åt pappa.
        r-advl                     p               s           d-o

- Den snabba bilen åkte till staden.
            attr       s        p     r-advl

- I klassrummet läste Maja en bok som var skriven av Selma Lagerlöf.
         r-advl         p        s      a-o              p       pf            ag

- Hon sprang fort. Då vann hon första pris.
    s        p    s-advl  |     p       s       a-o
                          t-advl

- Musiken spelades högt på discot. Jag gick ut på dansgolvet då.
       s              p       s-advl   r-advl    s     p  r-advl       r-advl   t-advl

- Efter skolan gick jag hem och gjorde mina läxor.
        t-advl        p     s   r-advl        p          a-o

- Beatrice hoppar hopprep väldigt ofta.
      s            p           a-o       attr     t-advl

-



ORDKLASSER

- Jag dansar i mitt rum.
pron. verb. prep. pron. subs. 

- Matildas näsa rinner för hon är förkyld.
subs. subs. verb. konj. pron. verb. adj. 

- Pennan är vass.
subs. verb. adv. 

- Hon målar fint.
pron. verb. adv.

- Alla går snabbt.
pron. verb. adv.

- Thilde gillar att sjunga.
pron. verb. konj. verb. 

- Soda hoppar högt över ett rött hopprep.
subs. verb. adv. prep. räkn. adj. subs.

- Gillar du att äta kakor?
verb. pron. konj. verb. subs.

-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar