onsdag 4 februari 2015

Utvärdering - Nyckelband

När jag skulle göra detta nyckelbandet så såg jag att Thilde i klassen hade gjort en slags fläta/knutit ett band (inte en sån som jag gjort). Det fick mig att tänka på när jag för några år sedan älskade att fläta armband. Då kom jag att tänka på en metod som jag använde, och jag bestämde mig för att använda samma slags knytmetod i mitt nyckelband. När man knyter på det sätt som jag gjort, så kallas det för paracord armband.


Detta är alltså den teknik som jag valt att använda. Jag tror också jag mönstret likadant - alltså med en färg ute i kanten och en annan i mitten - som på bilden här ovanför, men jag är inte säker ännu. Dessa ovanför är då armband, men jag tänkte att det säkert skulle kunna bli lika bra som ett nyckelband, men inte lika långt, såklart.

-

Här är några skisser jag gjorde.

När jag skulle välja färg på banden så tänkte jag på vilken färg jag tycker om. Jag valde därför ett gult band, eftersom det är min favoritfärg. Jag tänkte även välja ett rosa (längst till vänster på bilden), då jag tycker om starka färger. Om jag hade valt det rosa och det gula bandet hade flätan nog fått ett utseende som påminde om 80-talet, med starka färger. Det var inte riktigt det jag ville med mitt nyckelband, och valde därför ett svart band att matcha det gula med. Jag tycker att bandet istället för mig till nutiden istället för bakåt i tiden. Det svarta och det gula ger en snygg kontrast, och enligt mig så gör det att bandet känns mer modernt och mer åt 2000-talet.

Som man också kan se så målade jag det svarta och gula på två olika sätt. Jag tänkte först att det kunde vara snyggt att bara ha det svarta framför, och gult i mitten så att man bara skulle se lite gult.

-

Mitt färdiga nyckelband. 

Jag började med att klippa banden i lika långa delar. När jag första gången klippte och började fläta så var banden för korta, och flätan fick inte den längd jag önskade. Här hade jag även bara lite gult i mitten, men jag tyckte inte att det blev så snyggt som jag tänkt mig att det skulle.



Då fick jag göra om det. När jag andra gången klippte banden längre så kunde jag fläta till den längd jag önskade. Hela bandet blev 10 cm, och det tycker jag är en lagom längd för ett nyckelband. Det ska inte vara för långt (eftersom man ska kunna ha det i fickan och liknande utan att det stör) men om det är för kort så tycker jag att det inte ser så fint ut.

Jag valde också att byta mönster till det som var längst till höger på bilden längre upp; svart på kanterna och gult i mitten. På så sätt så fick jag ungefär lika mycket av båda färgerna, och bandet fick även en fram- och en baksida. Ena sidan har svarta kanter och gul mitt, och den andra har tvärtom. Det kan vara en cool effekt till bandet!

-

Såhär knyter man ett paracord-armband:

       (min metod)

Man börjar med att mäta ut längd på två snören i de färger man vill ha. Man måste dock tänka på att man ska vika snörena så att man får fyra ändar nedåt!

När jag vikt snörena på mitten så stoppade jag öglan som bildades på mitten, in genom nyckelringen. Därefter drog jag igenom alla fyra snören som bildades för att få en knut så att nyckelbandet skulle sitta fast bra i nyckelringen.

Som man kan se på bilden här, så har jag valt att ha två ändar längre än två andra. Det är för att jag inte ville slösa för mycket tråd, eftersom jag då hade fått klippa av ganska mycket och slänga det.

De två korta snörena använde jag inte för att knyta med, utan för att ha i mitten av nyckelbandet. De två långa snörena använde jag för att knyta själva nyckelbandet.
Steg 1:

Välj ett av snörena som du lägger ovanför de två snörena i mitten, och som du sedan lägger under det andra snörena du ska knyta med. 

Jag valde det gula snöret, och då kommer jag att lägga det över mittensnörena och under det svarta snörena varje gång.
Steg 2:

Gör nu likadant med det andra snöret du ska knyta med, fast tvärtom. Du lägger då det svarta snöret under mittensnörena, och sedan över det andra snöret du knyter med.

Jag lade då det svarta den här gången, och jag ska då göra det varje gång, även när det nu blir från andra hållet.
Steg 3:

Du drar sedan åt snörena så att de sitter hårt runt de två mittensnörena. När du gjort detta några gånger så ska det se ut som på bilderna här till vänster.

När man som jag hade två olika färger på snörena man knyter med, så får bandet en färg i mitten och en annan färg på kanterna. I mitt fall var det gult i mitten och svart på kanterna. Om jag skulle visat en bild på nyckelbandet från andra hållet så skulle det varit tvärt om, och det skulle vart svart i mitten och gult på kanterna.

Såhär på nära håll kan man se att det gula snöret bildar ett slags sick-sack mönster, och att det svarta snöret går som bågar på sidorna. Jag tycker att det är en snygg detalj, speciellt om man har en och samma färg på snörena man knyter med och en annan på mittensnörena. Det var en metod jag övervägde att använda, men i slutändan så var det ändå såhär jag ville att mitt nyckelband skulle se ut.

Det nyckelbandet jag gjorde som blev för kort, då gjorde jag så som jag precis föreslog, men jag blev liksom inte riktigt nöjd. Det blev för mycket svart och inte så mycket gult, vilket inte var hur jag ville ha mitt nyckelband.



Allt det här hann jag göra under en enda lektion. Under den andra och sista lektionen kunde jag därför fokusera på att få ett snyggt avslut på mitt nyckelband. Flera i klassen hade gjort på olika sätt, så jag visste inte riktigt hur jag skulle göra. Jag frågade därför Veronica för att få lite hjälp.

-

För att göra ett snyggt avslut på mitt nyckelband behövde jag:

  • Garn
  • Limpistol


Här kan man se de olika garnen jag testade att ha som avslut. Det längst till vänster är ett tunt svart garn. Nästa är ett lite tjockare svart garn som jag provade. Jag testade också ett vitt garn för att se om det skulle kunna vara snyggt. Sedan provade jag också ett tjockt svart garn. 

För att få ett snygg avslut skulle jag klippa av en ca 20 cm lång bit av ett garn. Därefter skulle jag vika det på mitten, och sedan lägga det längs med nyckelbandet. Någon centimeter nedanför slutet på bandet (där jag knutit sista gången) skulle jag börja snurra garnet uppåt runt snörena som hängde från nyckelbandet. Därefter skulle jag lite trixigt fixa till en knut som jag sedan skulle dra in under garnet som jag tvinnat för att gömma den. Där skulle jag också fästa lite lim med hjälp av en limpistol, men det var först när jag bestämt mig för vilket garn jag ville använda. 


Här använde jag det tunnaste garnet för att prova. Jag tyckte inte att bandet fick den look jag ville med detta garnet. Det var alldeles för tunt, och jag tyckte inte det passade till riktigt. Därför valde jag inte detta. 


Här provsnurrade jag ett annat garn som var lite annorlunda. Det var lite, lite tjockare, och jag tänkte att det nog skulle passa bättre. Dock så tyckte jag att även detta var för tunt, så jag provade vidare. 


För att växla om lite så valde jag att testa ett vitt garn, som även var tjockare än de två tidigare garnen. Jag tyckte dock att det var fel att ha ett vitt garn. Det gjorde sig inte bra med det svarta och gula, och jag visste då att jag var tvungen att ha ett svart garn. 

Obs! Här kan man se "baksidan" av nyckelbandet!
Jag hittade till sist ett garn som var väldigt tjockt. Jag trodde först att det skulle vara alldeles för tjockt, men när jag provade att snurra det så blev det väldigt bra. Jag tror att det var för att jag snurrade garnet så hårt som det blev lagom med detta och inte de andra. 

-

För att kunna knyta detta paracord-armband har jag behövt:

  • Nyckelring
  • Bomullssnören
  • Limpistol
  • Tjockt bomullsgarn

Mitt nyckelband kommer nog att vara väldigt hållbart, tror jag. Snörena jag använt är tjocka och starka, och eftersom jag knutit bandet så hårt så är det väldigt fast. 

Jag vet inte vad snörena som jag använt heter, då det inte stått på någon lapp, och då jag inte heller kunnat hitta någonting på internet. Jag tror att det är sådana snören som man brukar använda i hoodies för att man ska kunna dra åt luvan. De är inte speciellt elastiska, utan har ingen stretch alls. Det är bra för att det ska vara hållbart, eftersom det då inte är så stor risk att de rycker av. Bomulls är även bra miljön, då man inte framställer något konstgjort material. 

Garnet är ett tjockt bomullsgarn i svart. Hållbarheten på det är inte lika viktigt som på snörena jag använde till att knyta nyckelbandet, men jag tror ändå att de behöver tåla lite slit. Man ska ju trots allt använda nyckelringen med nyckelbandet, och man ska då kunna dra det upp och ner ur fick och liknande. Eftersom bomull är ett tåligt material, så var det ett bra val att använda det. 

Jag tror att det är bra att garnet är lite töjbart, eftersom att jag då kunde dra åt hårt när jag avslutade bandet. Om jag hade använt ett garn som inte var lika töjbart så hade det kanske inte blivit lika bra, eftersom att det nog sitter åt lite hårdare när man kan dra lite extra i tråden. 

Både garnet och bomullssnöret är som sagt tåligt och slitstarkt, och det är även bra för miljön. Jämfört med t.ex. polyester som är gjort av olja och är väldigt dåligt för miljön, så har jag valt ett bra material. Jag tycker även att bomullsgarn är bättre än ullgarn, då man behöver få ull från får för att kunna göra ullgarn. Bomullen kommer från växter, vilket kan vara enklare att ordna än att ordna ull från fåren.

När jag gjorde det nyckelband som blev för kort så använde jag även ett annat slags snöre. Det var lite glansigare (tyvärr vet jag inte vad det heter), och det fransade upp sig väldigt lätt. Det var anledningen till varför jag valde att byta till bomullssnöret. Det negativa med bomullssnöret var att det hade en lite svagare gul färg, medan det snöret jag hade först hade en fin stark gul färg. 

-

Jag tycker att jag gjort ett bra jobb när jag gjorde det här nyckelbandet. Jag jobbade på bra under lektionerna, och när jag väl valt det jag skulle göra så jobbade jag på effektivt. 

Om jag från början hade kommit på att ha lite längre trådar (eftersom jag gjort det förr), så hade jag sparat tid, och jag hade kanske kunnat utveckla produkten med t.ex. pärlor eller liknande. 

Jag tycker att nyckelbandet signalerar det jag vill. Jag ville att det skulle vara personligt, coolt och modernt, och det blev det i mina ögon. Det är även det här som jag vill att andra ska tänka på när de ser denna nyckelringen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar