måndag 17 november 2014

Fjärde riket



LEKTION 1, sid. 7-23

Skriv en sammanfattning om de sidor som du läst. 

Fjärde riket handlar om Blenda, en 15-årig tjej som bor någonstans i Sverige. Blenda och hennes lillebror och mamma har flyttat, och det är dags för Blenda att börja i en ny klass. Hon kommer till skolan, och hennes första lektion är franska. Hon hamnar bredvid den utstötta tjejen, det märker hon direkt, och försöker att undvika henne. Under lektionen öppnas dörren in till klassrummet, och Hedvig kliver in med sin bästa vän Penny.

Blenda märker direkt att Hedvig har makt i klassen. Alla vänder sig om, till och med läraren slutar skriva på tavlan, och ser på Hedvig. Hon går fram och kysser sin pojkvän Noa, som om det vore världens mest naturliga sak. När hon frågar Penny om maten i skolan får hon en tillsägelse från läraren, och går ut ur klassrummet istället.

Det gör att alla går ut, hela klassen. Utanför klassrummet försöker Blenda få kontakt med Hedvig, men lyckas inte. Hedvig tycker hon är äcklig.
På lunchen går Blenda ensam och letar efter ett bord. Hon hör att Hedvig ropar på den utstötta tjejen, LSD (Lena-Stina Dahl), och när hon sätter sig bredvid så ser hon att Hedvig kopierar hennes uppgifter.

Blenda tycker inte alls om det populära gänget, utan hon hatar dom jävla idioterna.



LEKTION 2, sid. 24-36

Vad kommer att hända i klassen och mellan personerna tror du?

Jag tror att det kommer strula till sig mellan Hedvig och Noa. I slutet av detta kapitlet som vi läste nu, så verkade det som det i alla fall.
Det känns också som om Blenda och LSD kommer komma överens, även om Blenda är lite emot det i nuläget. Sen tror jag också att Hedvigs följeslagare Penny kommer att lämna henne, och då komma till Blenda och LSD. Penny har nästan ingen vilja, och gör allt som Hedvig gör. När man läste ur hennes perspektiv verkade det som om hon var obekväm med det Hedvig gör, och då tror jag att hon kommer komma därifrån. Sen också för att Penny är kär i Hedvigs pojkvän Noa, och det gör också att hon är obekväm.



LEKTION 3, sid 37-56

Välj tillsammans med din läskamrat ett stycke från texten. 
Skriv dina egna tankar om den. 

"Hon får upp fickspegeln och granskar sitt ansikte. Små röda finnar tittar fram under underlagskrämen, i en av dem sitter det något gult som spänner under huden. Hon motstår en impuls att klämma, fäller ner toalettlocket och slår sig ner. Lukten av urin och ingrodd smuts omger henne och hon börjar metodiskt att täcka ansiktet med den ljusa krämen."

Detta är utifrån Hedvigs perspektiv, och känslan man får av henne när man läser detta är att hon är väldigt utseendefixerad. Hon sa några stycken tidigare att hon inte tycker om när Noa rör vid hennes kind eftersom det förstör hennes smink. Hon tror att om någon ser hur hon verkligen ser ut utan smink, så kommer ingen någonsin att vilja vara med henne. Hon är väldigt rädd om sin popularitet och sitt utseende.

Jag tycker det är synd, eftersom man inte ska behöva bry sig  mycket om sitt utseende. Det känns liksom som om Hedvig är "rädd" för att visa sitt riktiga jag, som om hon vill vara en bättre och snyggare version av sig själv. Hon är liksom rädd för att förlora den "populära Hedvig", och inte vill visa sig själv.



LEKTION 4, sid. 57-72

Vad betyder "Tredje riket"? Varför tror du att boken heter "Fjärde riket"?

Hitler ville skapa en värld där alla som talade tyska var enade och hade makten, och att alla andra människor inte skulle vara lika mycket värda som tyskarna. Det var det Hitler menade med "Tredje riket". Han "inspirerades" av Henrik Ibsens pjäs om en kejsare som ville att människor skulle tro på den kristna kärlekstron samtidigt som dom skulle slåss i krig. Kejsaren ville föra dessa två samman, och det är det som Hitler "inspirerats" av.

Jag tror att "Fjärde riket" menas med att Blenda, LSD och Penny kommer få idéer från Hitlers väg till makten, och på samma sätt som han tog över alla länder vill tjejerna ta över klassen. Eller kanske inte riktigt, dom vill störta Hedvig och få henne att inte ha lika mycket makt. Dom kommer nog göra som Hitler, fast i ett lite mindre och mindre farligt format. Det är därför boken heter "Fjärde riket", tror jag.



LEKTION 5, sid. 73-88

Välj en låt som passar till sidorna du läst, och presentera varför.

Jag kunde inte komma på en låt som passade till just dessa sidorna, och därför valde jag istället en låt som passade till någon annan händelse i boken.

Try - Colbie Calliat

Jag valde denna låten eftersom den på ett bra sätt visar hur Hedvig känner sig. Hon har ett behov av att alltid se perfekt ut, även fast hon egentligen inte behöver det.
Denna låten handlar precis om det, om att alltid behöva se perfekt ut och att alltid ha smink på sig för att se så bra ut som möjligt. Även musikvideon visar hur det är. Tjejerna tar av sig allt det som gör att pressen över att vara perfekt finns, och visar att det är okej att se naturlig ut.
Hedvig skulle behöva se denna videon, eftersom hon skulle behöva få veta att hon inte behöver se perfekt ut, och att det är okej att gå till skolan ut smink, även för henne.



LEKTION 6, sid. 89-105


Varför tror du att många i Tyskland på 1930-talet röstade på Hitler och det nationalsocialistiska partiet? 

Hitlers åsikter och tankar var inte positiva, men det som gjorde att han övertalade det tyska folket var sättet han framförde sina åsikter på. Han kunde liksom övertala folket som lyssnade på honom att tycka likadant som honom.
Argumenten framförde han på ett sätt som gjorde att dom lät positiva. Eller kanske inte positiva, men det lät som att dom skulle kunna hjälpa landet till det bättre. Folket visste antagligen inte bättre än att lyssna och tycka att det var antingen bra eller dåligt.
Hitler var en väldigt bra talare, och hans ord nådde hela tiden fram till människorna. Detta är stora anledningar till varför folk röstade på honom.



LEKTION 7, sid. 106-120

På sidan 120 står...


"En iskall känsla av panik sköljer över Blenda när hon ser de skrynkliga byxbenen som leder upp mot en kulformad mage. Rektorn. Hon får inte fram ett ord. Hela kroppen är så hårt spänd att hon när som helst kommer brista, spricka upp i tusen bitar."

Vi har nio ordklasser: substantiv, adejektiv, verb, räkneord, pronomen, prepositioner, adverb, konjunktioner, interjunktioner. 

Placera in orden i citatet i rätt ordklass. 


Substantiv: känsla, panik, Blenda, byxbenen, mage, rektorn, får, ord, kroppen, spänd, bitar

Adjektiv: iskall, skrynkliga, kulformad

Verb: sköljer, ser, leder, får, är, kommer, brista, spricka

Räkneord: en, en, ett, tusen

Pronomen: hon, de, hon, hon, 

Prepositioner: över, upp, mot, upp

Adverb: inte, fram, hela, så, hårt, helst

Konjunktioner: av, att, när, som, i

Interjunktioner:



LEKTION 8, sid. 120-135

Hitta tio svåra ord! Skriv ned dem och förklara dem.

rekade - att man undersökt en plats eller situation
dovt - mullrigt ljud
gavel (dörren står vid gavel) - att dörren står öppen
fortplanta - föröka, sprida sig
barsk - bister, sträv
ödesdramerna -
eufori - lycka, upprymdhet



LEKTION 9, sid. 136-150

Presentera en av huvudpersonerna i boken... (gestalta personen). 

Hedvig är en tjej som går i nian på Ängholmsskolan, en 15-åring med ovanligt mycket makt i sin klass. Hon är den där populära tjejen, den som alltid finns på varje skola. Dock så är hon populär i en ganska så extrem dos, och om man tänker sig det här i verkligheten så är det nog lite väl grovt.

Hedvig har alltid smink, och när jag säger alltid så menar jag alltid. Hon är väldigt noggrann med sitt utseende, och det är även det som utgör en del av hennes popularitet. Hon är smal och har långt blont hår, och hon är väldigt typiskt tjejig, så som vissa tjejer kan vara när man är 15.

Hedvig är en person som trycker ner människor, som är elak utan att någon märker det. Hon gör små elaka saker mot folk, men eftersom lärarna inte märker det så är det ingen som stoppar henne. Det är det som gett henne så mycket makt, också.

Jag kan tänka mig att Hedvig är en person som drömmer stort, om att bli känd och liknande i framtiden.



LEKTION 10, sid. 151-165


Enas med din läskamrat om ett gemensam textstycke från det som ni läst (ca ett stycke). Diskutera/Motivera varför ni väljer den texten. 
Skriv dina egna tankar om textstycket. 

"Genom den stora spegeln ovanför handfatet får hon syn på sig själv. Underlagskrämen ligger redan i ett tunt lager över ansiktet. Det är det första hon gör varje morgon, innan hon lämnat rummet, innan hon ens tvättat ansiktet. Hon har fått in rutinen, skulle kunna sminka sig i totalt mörker. För att ingen, inte ens hennes mamma eller Liv ska se de feta gula kvisslorna som täcker hennes kinder, Inte för att Hedvig brukar stöta ihop med någon av dem, toaletten ligger vägg i vägg med hennes rum, och det tar inte mer än en blinkning att ta sig från det ena rummet till det andra. Men utifall att. För att vara på den säkra sidan."

Vi valde det här stycket i boken eftersom att det visar att Hedvig är så osäker på sig själv att hon inte ens kan visa sig utan smink för sin mamma eller lillasyster. 

Jag tycker detta är synd, synd för Hedvig för att hon inte ens vågar visa sig utan smink för sin familj. Det är väldigt extremt, tycker jag. Hon säger att det blivit som en rutin för henne att lägga på smink redan innan hon tvättat ansiktet, och jag ser faktiskt ingen anledning till det.



LEKTION 11, sid. 166-180

Vem i boken skulle du vilja ha som vän?

Jag tror att jag skulle vilja ha Penny som vän. Hon var ju vän med Hedvig förr, men hon är ändå inte lik Hedvig. Penny verkar vara en snäll person, olikt Hedvig, och hon verkar också bry sig om människor på ett bra sätt. I början av boken trodde man ju inte att Penny skulle kunna bli vän med Blenda och LSD, men när hon blev det fick man se hennes riktiga jag, och den Penny tycker jag om.



LEKTION 12, sid. 181-195

Skulle det som händer i boken kunna hända på riktigt? Motivera ditt svar.

Jag tror att det skulle kunna hända något liknande, men inte riktigt i samma "skala" eller vad man ska säga. Jag tycker det låter lite konstigt eller så, men samtidigt som om det är en verkligt baserad händelse. Det hela känns lite barnsligt fast med en touch för tonåringar.



LEKTION 13, sid. 196-209


Huvudpersonen får ta med sig fem saker till en öde ö. Vad packar han eller hon ner och varför? 

LSD kommer att ta med sig:
- Vatten, för att man måste dricka för att överleva. 
- Mat, för att man inte överlever utan mat. Den hade ju inte räckt för alltid, men ett tag i all fall. 
- Kläder, för att man måste ska kunna byta om, men också för att värma sig när det blir kallt, som på natten. 
- Stormkök med tändstickor, för att man ska kunna koka havsvatten och på så sätt kunna dricka det, och för att kunna laga mat osv. 
- Överlevnadsguide (person), för då skulle man få hjälp med att överleva, och man får också då någon att prata och umgås med. 
(- Knivar, för att dom fungerar som både ett vapen och som hjälp för att t.ex. bygga ett vindskydd.)



LEKTION 14, sid. 210-224


Passar boken som högläsningsbok? Eller är det en bok som man vill läsa på egen hand? Motivera ditt svar.

Jag tycker att detta är en bok som är bra att läsa både högt och för sig själv. Boken innehåller viktiga ämnen som mobbning, att man måste se ut på ett visst sätt, att känna att man inte passar in, m.m. Därför skulle den passa bra som högläsningsbok, för man skulle kunna diskutera ämnena i klassen efter att ha läst ett visst antal sidor. 



LEKTION 15, sid. 225-240

1 Diskutera en viktig händelse i boken.
2. Beskriv händelsen med fem meningar.
 

Penny skulle gå till sitt skåp, men det "coola" killgänget stod vid det. Dom började reta och knuffa henne, men då kom Blenda och försökte stoppa dom. Då hotade dom istället med att dra med henne in på toaletten och ha sex med henne, men hon försökte säga emot. Några åttor gick förbi och Blenda trodde att dom ignorerade händelse, men det visade sig att dom sprang och sa till rektorn. Efteråt känner sig Penny och Blenda svaga, och Blenda har väldigt ont i sin arm efter att killarna dragit henne hårt i den.



LEKTION 16, sid. 241-255


Diskutera fram fem föremål som symboliserar bokens handling. Förklara hur föremålen hör ihop med handlingen. 

1. Smink
2. Skola
3. Hitlers bok "Mein kampf"
4. Talarpodium
5. Val (prydnad på skolgården)



LEKTION 17, sid. 256-270 

Över hur lång tid sträcker sig handlingen i boken? Ge exempel.

Jag tror att hela boken sträcker sig över ungefär en hösttermin. Eftersom vi inte läst klart den ännu så vet jag ju inte. Blenda började ju som ny i skolan, och jag tror att hon gjorde det direkt efter sommarlovet. Nu har hon skaffat nya bästa vänner, och dom har förändrat skolan helt. Nu är det dom som "leder" skolan och vill göra den till en slags demokrati, och det tar ju ett litet tag. 

På dessa sidor jag läst nu så står det t.ex. "...det bara är några veckor sedan hon senast var här.". Det har gått x antal veckor sen Blenda var inne hos rektorn senast, och då spelade hon och Penny upp deras tal i högtalarna på skolan. Innan dess hade det gått ytterligare några veckor, för Blenda hade hunnit bli bra kompis med både LSD och Penny. 

Boken utspelar sig inte riktigt dag för dag, utan ibland sträcker den sig över några dagar, sen kanske det har gått en vecka och så fortsätter den då. Den utspelar sig knappt över helgen, utan nästan mest över skoldagar, och på så sätt så märker man att tiden går lite snabbare.



LEKTION 18, sid. 271-285


Formulera tillsammans med din läskamrat en lämplig fråga att ställa till huvudpersonen. 

Till Blenda:
Du fick den makt på skolan som du ville ha, men varför ville du göra Hedvig så illa när du redan vunnit över henne?



LEKTION 19, sid. 286-300

Diskutera verb med din läskamrat.

Vad är ett verb?
Vad heter verbets grundform.
Vilka är verbets tidsformer (tempus)?
Vilka är verbets temaformer?

Plocka ut fem verb från boken. Böj verben i de fem tempusformerna. 

Ett verb är ett ord som förklarar någonting som händer eller vad någon gör, t.ex. att någon springer eller att det regnar.
Ett verbs grundform kallas för infinitiv, och det finns fem olika tidsformer; presens, imperfektperfekt, pluskvamperfekt och futurum. Presens innebär att det händer nu, imperfekt innebär att jag gjorde det (man kan tänka att man gjorde det igår), och perfekt innebär att man har gjort det. Pluskvamperfekt innebär att det är något som man hade gjort (t.ex. när jag kom hade alla gått), och futurum innebär samma sak som framtid (att man kommer att göra något).
Ett verbs temaformer är de tre första som jag skrev innan; presens, imperfekt och perfekt. Man kan ta dansa som ett exempel. Då kan det vara dansar-dansade-dansat. Eller kanske springa; springer-sprang-sprungit.

Här är fem verb från boken i tempusformerna
(presens-imperfekt-perfekt-pluskvamparfekt-futurum):

1. säger-sade-har sagt-hade sagt-ska säga
2. skriver-skrev-har skrivit-hade skrivit-ska skriva
3. flyger-flög-har flugit-hade flugit-ska flyga
4. byter-bytt-har bytt-hade bytt-ska byta
5. hittar-hittade-har hittat-hade hittat-ska hitta



LEKTION 20, sid. 301-315


Påminner någon av berättelsens personer om någon du känner? Vem och på vilket sätt?

Jag kommer inte på någon speciell person som denna berättelsen påminner mig om, utan det kan vara någon del här och där som påminner mig om någon person jag känner. Något LSD gör eller tänker kanske påminner mig om någon, och sen kanske något som Blenda tänker. 



LEKTION 21, sid. 316-330

Välj ut en mening från sidan 330, ta ut satsdelarna ur meningen...

Blenda betraktar böckerna som står i långa rader framför henne.
     s            p             a-o            s-advl                        r-advl



LEKTION 22, sid. 331-345

Varför skriver Bella "Get me away I'm dying" på skåpen? (s345)

Meningen betyder "Ta mig härifrån, jag är döende", och det är så Bella känner sig. För henne känns det som om hon är värdelös, totalt onödig. Hon säger sen att hon var tvungen, och om man tänker på det så kan det faktiskt vara så att hon var tvungen. Man får veta att hon skadat sig själv, och att hon vet att hon inte behövs (fast det är ju inte så). På något sätt tyckte hon att hon behövde få ut sina tankar och känslor, och hennes sätt att göra det på var att skriva en låtrad på ett skåp. 



LEKTION 23, sid. 346-394

Varför ska man läsa den här boken? Ge två argument.

(Först och främst så vill jag bara säga att jag tycker att denna boken var väldigt bra. Jag tyckte inte det i början, men ju längre man kom i boken, desto bättre blev den. Dock var slutet, enligt mig, lite konstigt, men jag tycker ändå det var bra. Boken får i helhet 8/10.)

En av anledningarna till varför jag tycker att man ska läsa denna boken är för att man får se hur det inte borde vara på en skola. Om elever läser denna boken får man se hur det kan bli på en skola om en elev får så mycket respekt från lärare och andra elever, och till och med rektorn, och man får se hur långt det faktiskt går. Det är en slags mobbning som Hedvig håller på med, och när man ser det från detta perspektivet så kan man se hur det skulle kunna sluta. Dock är ju detta en påhittad historia, men den skulle nästan lika gärna kunna vara verklig. Om sen även lärare läser boken så kan dom förstå hur det inte ska vara på skolan, och att en elev inte ska vara så som Hedvig var i början av boken.

En annan anledning är att man får se hur det kan gå om en person får för mycket makt. Makt har en tendens att göra så att människor blir lite för fokuserade på att behålla den, och plötsligt är det den som är det viktigaste. Det är det som händer Blenda, men i slutet efter att allt gått för långt så inser hon själv att hon gjort fel. I denna boken är detta något som man får se, hur makten kan förändra en person, och det kan vara bra att läsa om. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar