torsdag 3 april 2014

Min arbetsgång


Här har jag nålat fast mina mönster till linnet på det vita T-shirt tyget som jag valt att använda. 


Jag har valt ett vitt trikåtyg som jag ska göra linnet i. Det är gjort utav 100% bomull och heter "Single jersey". Jag valde tyget för att det är lite elastiskt och stretchigt, för att det är mjukt och det är tunt. 
Jag tycker att det är bra att välja ett bomullstyg eftersom det är bättre för miljön än om man skulle välja ett syntettyg. Bomullstyg kommer från naturen, och det är bättre än om man skulle framställa tyget från t.ex. olja. 

Det allra första jag gjorde var att mäta måtten på min kropp. Jag skrev sedan upp måtten på ett papper och räknade ut vilken storlek jag har. 

Sedan började jag med att rita mönster till mitt linne på skisspapper. Efter det klippte jag ut mönstret och nålade fast det på det dubbelvikta tyget (bilden ovan). Jag följde trådrakan enkelt eftersom att jag lade mönsterbiten mot vecket. Nu behöver jag inte sy ihop tygerna på mitten, utan det är en hel framsida redan. 

Jag har nyss ritat sömsmån runt båda mönstren, och sömsmånen är på 1 cm. Fållen som jag ritat ut är på 4 cm (nedan). Nästa gång ska jag klippa ut bitarna i tyget och efter det sy ihop dem. 


Man ser det kanske inte så tydligt eftersom linjerna är gula, men här har jag ritat ut sömsmånen runt mönstren. 


Innan mitt plagg är helt klart är det mycket som jag har kvar att göra. Förutom att klippa ut tygdelarna och sy ihop dem, så behöver jag välja ett tyg till. Eftersom jag ska göra ett slags "tryck" på linnet där jag klippt ut tyg och klippt i det, så behöver jag ha ett annat. Jag har bestämt mig för att det ska vara ett  mönstrat tyg, för jag tror att det blir snyggast så. 

Jag funderar på att använda tyget "Munken snökatt" (nedan) som många andra också använder. Jag gillar mönstret på tyget, och det är väldigt snyggt. Även detta tyg är gjort utav 100% bomull, och därför är även detta bra för miljön, vilket är ett plus. 


Efter att jag valt tyget kommer jag klippa ut en kvadrat eller en rektangel i tyget. Efter det kommer jag klippa ut ett infinity-tecken eller ett kors (dock lutar det mot infinity) i kvadraten och sen sy fast det andra tyget. Man kommer då se tecknet i vitt medan rutan runt om är i ett annat tyg. 


Jag tror att det kommer bli coolt om jag gör så som jag skrivit ovan. Det är lite annorlunda mot andra plagg. 
Om jag bara jobbar på bra och är noggrann så tror jag att plagget som helhet kommer bli snyggt och bra, och det ska jag så klart försöka uppnå. Blir det så bra som jag hoppas på så kommer jag bli väldigt nöjd med mitt plagg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar