torsdag 13 februari 2014

Planering

Jag har tänkt mig att göra ett linne med ett slags tryck på, och inspirationen fick jag från den här tröjan. Jag tänker mig ett tryck med ett infinty-tecken (∞) eller ett kors fast lite tvärtom, och att då göra ett linne istället för en långärmad sweatshirt. Det är mer lutat mot ett infinity-tecken.

Jag kopplar infinity-tecknet till vårt tema med religion och vetenskap. Det här tecknet symboliserar evighet, och rymden och universum är evigt.

Jag har tänkt klippa ut en kvadrat/rektangel utav ett mönstrat tyg, och sen klippa ut ett infinity-tecken i tyget. Då blir det som ett inramat infinty. Det skulle bli extra snyggt om man kan ha ett tyg med ett mönster och som också blir fransigt där man klippt av det. Om det är fransigt så tror jag man skulle få mer känsla och plagget skulle nog bli lite coolare. Jag tror också det skulle bli lite mer "liv" i plagget, och det skulle jag tycka om.

Tyget till linnet kommer vara ett vitt trikå-tyg tyg som heter "Singlejersey"och det är gjort utav 100% bomull. Det andra tyget som jag ska ha på linnet har jag inte valt ännu.



Mina skisser på olika plagg. Jag funderade först på att göra en T-shirt istället för ett linne. Dock tycker jag att trycket jag ska ha på plagget passar bättre in på ett linne. Det var lite svårt att bestämma, men ett linne fick det bli. 

Jag målade upp tre linnen på ett papper. Jag vill gärna ha ett med breda axlar, då jag tycker det är väldigt snyggt. Jag vill inte att det ska vara för thight, för om jag nu ska ha det på mig så vill jag inte att det ska sitta löst. Linnet kommer gå ungefär ner till mina höfter, har jag tänkt. Jag målade tre olika tryck. Det är bilden uppe till vänster som jag vill efterlikna. Jag funderade på dom andra två också, men den uppe till vänster ser bäst ut i mitt huvud. Det är modellen längst ner som är mest den jag vill göra, det var bara lite svårt att rita upp exakt likadana. 

1 kommentar:

  1. Matilda, du har kommit igång bra och din motivering är mycket väl utvecklad. Din formgivning skulle du kunna utveckla med färger och tygprover för att förtydliga det du vill få oss att förstå. här ligger du på en utvecklad nivå. Tyget du inte valt ännu kan du experimentera dig fram till genom att provsy lite olika tygbitar och sedan bestämma dig.

    SvaraRadera