onsdag 12 februari 2014

Om jag var hindu...

Jag heter Maria Andersson, är 32 år gammal, och kommer härifrån Sverige. Jag lever som dom flesta andra människor i det här landet, jag har ett jobb jag gillar, och har en fin familj.
Under mitt liv har det dock skett en väldig förändring. Jag föddes in i en kristen familj, döptes, konfirmerades och gjorde andra ritualer och traditioner inom kristendomen.

När jag vid 20-års ålder flyttat hemifrån hade jag en lust att resa iväg någonstans. Jag hade lust att komma ifrån det sekulariserade Sverige och se andra länder där religionen spelade roll.

Jag bestämde mig för att utforska något som jag inte var bekant med, och kom fram till att Indien, Thailand och resten av sydöstra Asien skulle vara ett bra alternativ. Buddismen och hinduismen är två religioner jag inte har så mycket koll på, och det skulle vara bra för mig att lära mig om hur andra människor har det.

Så, jag tog flyget och styrde mot öster och dom länder jag skulle befinna mig i den närmsta månaden. Jag såg fram emot att lära mig hur deras liv fungerar, vad deras etik och moral är, om levnadsregler, och om målen i människornas liv.
Brahma

Under tiden i Indien besökte jag flera tempel. Statyer och bilder av dom miljontals gudar som hinduer tror på fanns inuti.
Utanför templet träffade jag en familj som kommit dit för att offra till gudarna dom trodde på. Dom berättade för mig att dom tre största gudarna som folk offrade till och trodde på hade namnen Brahma, Vishnu och Shiva. Hinduismen är en religion med polyteism, och det finns flera miljoner gudar. Tvärtemot kristendomen är det, eftersom den religionen är monteistisk.

Dom flesta personer jag träffade sa att dom lever efter ahimsa, att man inte ska skada eller döda levande varelser. Dom berättade om det högsta målet moksha som man uppnår om man har bra karma. Karman blir bra när man gör goda gärningar. Moksha innebär att man slipper samsara som betyder att återfödas.

När jag flög över till Thailand så förväntade jag mig en liknande religion som hinduismen, med många gudar och många levnadsregler.
Det var inte riktigt som jag trodde. Buddha är ingen gud som jag alltid trott, utan en människa. Jag träffade en man utanför ett av dom buddistiska templen som förklarade för mig hur Buddha blev en "gud" inom buddismen.
Buddha var tydligen en prins som smet ut från sitt palats för att leta reda på den riktiga lyckan. Det slutade med att han satt under ett träd och mediterade som en eremit. Hann uppnådde sen nirvana, som är samma sak som moksha, och han blev nästan som "upplyst". Genom detta skapade Buddha "den åttafaldiga vägen", och det är som en mall för att hjälpa buddister att nå nirvana.

När jag kom hem funderade jag igenom min resa som varit helt underbar. Jag kom efter mycket om och men fram till att jag ville och skulle konvertera till buddismen. Det fick bli just buddismen eftersom man faktiskt inte kan konvertera till hinduismen, dels på grund av kastsystemet. Man föds in i hinduismen, och därför blev buddismen mitt enda alternativ.

Jag hade utav resan blivit intresserad av att uppnå nirvana och att slippa reinkarnation. Idag kämpar jag på med det, och det har faktiskt gjort mig till en lyckligare och bättre person genom att kovertera till buddismen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar