söndag 7 september 2014

The great debaters - filmrecension

- - - - - - - - - -


- - - - - - - - - -

Filmen The great debaters är en verklighetsbaserad film i genren drama som utspelar sig på 1930-talet i USA.
Melvin B. Tolson lever i Marshall, Texas, och har en uttagning för skolan Wiley College's debattlag. Han väljer ut Henry Lowe och Hamilton Burgess till att bli första debattörer, och James Farmer Jr. och Samantha Booke (med ett E) blir reserver. Tillsammans blir dom ett tight lag som vinner debatt efter debatt, och till sist får dom möta University of Oklahoma, ett universitet med vita elever. När dom vinner även den får dom chansen att möta Amerikas bästa debattörer, elever från Harvard University.

Lilla Wiley College är en skola för svarta, och skillnaden mellan hudfärger är en viktig del av filmen. Det förekommer mycket rasism mot svarta, och man får se tydliga exempel på det. Det är både i debatter som man märker det, men även utanför dom när dom är ute på vägarna och åker med bilarna.

- - - - - - - - - -

Hamilton Burgess, James Farmer Jr., Samantha Booke, Henry Lowe

Budskapet i filmen är väldigt bra: rasism. Man (i alla fall jag) tänker efter lite extra när man ser på filmen.
Rasism är hemskt, och att det var så här grovt och stort som det var i Texas på denna tiden är lite läskigt att tänka på. Jag menar, det är inte någon skillnad på människor och människor, hur dom än ser ut. Men samtidigt som det är läskigt hur dom vita behandlade dom svarta, så är det bra. Man lär ju sig något av filmen.

Jag tänker på en speciell händelse när jag tänker på budskapet. Det var när alla utom Hamilton Burgess (eftersom han var tvungen att sluta) var ute och åkte i bilen. Det var mörkt ute, och dom såg en eld men massor av vita människor runt om. När dom tittade lite noggrannare såg dom att det hängde något, eller rättare sagt någon, i en ställning. Det var en mörkhyad person. Alla fyra mådde dåligt över det här, vilket inte alls är konstigt. Jag tycker det är så otroligt fel, och det är nästan så att man mår illa av hur fruktansvärt hemska dom vita människorna var.

- - - - - - - - - -

Språket i filmen är väldigt propert, alltså det är inte så mycket slang. Man använde ju inte det på 30-talet. För övrigt så pratar dom med dialekt, alltså den från Texas.

Miljön i filmen är lite olika, eftersom personerna reser runt endel. Dock är den ju mest utspelad i Marshall, och där är det som ett vanligt villaområde, fast för 80 år sen. När dom åkte till Harvard University så var det en storstad, och det regnade en av kvällarna.

- - - - - - - - - -


Melvin B. Tolson är en hyfsat sträng lärare, men samtidigt vill han det bästa för sina debattörer och hjälper dom gärna med deras argument, m.m. Han kämpar för att svarta människor ska få ha samma rättigheter som vita, och han är med i hemliga möten och är lite av en "rebell" i mina ögon.



James Farmer Jr. är en 14-årig kille, lite mullig, vars pappa är sträng med skolan och läxor, men samtidigt vill han det bästa för hans son. James är en oskyldig kille, som har intresse för Samantha lite i hemlighet. Jag personligen tycker att han verkar vara en väldigt snäll person, och hade jag levt samtidigt som honom hade jag inte haft något emot att vara hans vän.



Samantha Booke är en fin tjej med ett fint hjärta. Hon och Henry har något på gång, och hon tycker verkligen om honom. Privat verkar hon vara en lite blyg och tystare tjej, men när hon debatterar talar hon högt och uttrycker sina åsikter så att man tydligt tror på dom.



Henry Lowe är den snygga killen, som gärna flirtar. När Samantha kommer till skolan blir han genast intresserad, likt James, men till skillnad från honom får Henry Samantha på fall. Jag uppfattar honom som lite av en tjejtjusare, men samtidigt tyckte jag att han verkade som en bra kille. Dock ångrade jag mig när han var med en annan tjej än Samantha.



Burgess Hamilton verkar vara en pratglad och rolig kille (dock ser han inte sådan ut på bilden). Han är lite mullig, och bär glasögon. Han är inte med så mycket i filmen, men det man uppfattar av honom är att han är en glad och positiv person.

- - - - - - - - - -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar