torsdag 14 november 2013

Bokuppgift v.46 - Systrar i jeans


FÖRFATTAREN
Författaren av boken "Systrar i jeans" heter Ann Brashares. Hon föddes i Virginia, USA, den 30 juli 1967. Ann studerade filosofi, men pengarna räckte inte till. För att samla ihop pengar tog hon ett sabbatsår och började jobba som redaktör på en tidning. Det ledde till att hon senare blev författare.

Ann har inte skrivit speciellt många böcker, sex stycken. Hon är mest känd över att ha skrivit bokserien "Systrar i jeans", som finns i fyra delar. Hon har även skrivit "Sista sommaren (med dig)" och "Pilgrimsystrar".


Jag tror att alla böcker som Ann skrivit är ungdomsböcker (det stod inte på sidorna), alla "Systrar i jeans" är i alla fall det. "Systrar i jeans" är i alla fall en bok som handlar om vänskap, och hur man håller ihop den när man inte ses på en hel sommar.

DET JAG LÄST HITTILLS
Jag kom till sidan 29 i boken under denna gången som jag läste. Jag har läst denna boken en gång förut, men det var för ungefär tre år sedan, så jag kommer inte ihåg allt, men endel av det jag läste nu kommer jag ihåg.


Fram till sidan 29 så var det först en prolog, på kanske fem sidor, och där berättar en av huvudpersonerna hur alla fyra tjejer blev vänner. Carmen (som berättar) tycker att hon, Bridget, Lena och Tibby "var vänner" redan innan dom föddes. Allihopa föddes nästan samtidigt, och deras mammor gick på samma aerobicsgrupp när dom var gravida, och dom var vänner då. Nu har mammornas vänskap runnit ut i sanden, och en av anledningarna är att Tibbys mamma dött. Carmen tror också att det enda dom fyra mammorna hade gemensamt var att dom var gravida samtidigt.
Det har alltid varit under somrarna som alla fyra tjejer tillbringat tid tillsammans, minst en gång per dag. Men denna sommaren kommer bli annorlunda, alla kommer att befinna sig på olika platser.

Carmen har för ett tag sen köpt ett par jeans på second-hand, och slängde in dom i garderoben direkt när hon kom hem. När alla tjejerna samlats hos Carmen dagen innan dom skiljs åt ser Tibby dom. Hon provar dom, och dom sitter som en smäck. Carmen provar dom också, och trots att hon är helt olikt byggd passar dom henne också. Lena provar, och dom sitter lika bra på henne, och även på Bridget sitter dom bra.
Tjejerna tycker detta är konstigt, nästan som om jeansen är magiska...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar