torsdag 3 oktober 2013

Amerikanska revolutionen, orsaker och följder

LÄNK TILL FILMEN

Den amerikanska revolutionen höll på mellan 1765 och 1783.
På denna tiden så var Amerika ett kolonialiserat land. Länderna som hade kolonier i Amerika var Storbritannien, Spanien och Frankrike (bild 1). Spanien hade tagit över södra Amerika, Frankrike tog mitten och det norra, och Storbritannien tog över det östra.

Storbritannien och Frankrike började kriga, då båda länderna ville ha mer makt.
Detta kriget kallas för det sjuåriga kriget. Det slutade med att Storbritannien vann kriget, och tog över land från Frankrike (bild 2).
Efter kriget hade Storbritanniens kung Georg III förlorat mycket pengar på kriget. Han bestämde sig för att  höja skatten, vilket gjorde att kolonisterna blev arga och upprörda. Om skatterna skulle höjas så vill de vara med och bestämma.
1773 så inträffade något som kallas för "Boston Tea Party". Kolonister klär ut sig till Indianer, och slänger i en värdefull te-last i havet, och det blev deras revolution. Kolonisterna ville ha ett eget land, och inte vara styrt över Storbritannien.


MINA TANKAR:
Kung Georg III kunde varit mindre egoistisk vid detta tillfället. Hade han tänkt ett steg längre kunde han tjänat pengar på att låta folket vara med och bestämma endel. Hade jag varit kung hade jag nog tänkt så. Men på 1700-talet var ju makt det enda viktiga, så det kanske var självklart att tänka som honom.

Det var på sätt och vis bra att revolutionen inträffade, för annars hade inte världen sett ut som den gör idag. USA som är ett av dom största och mäktigaste länderna i världen, hade kanske inte varit det idag om det inte vore för revolutionen. Det kanske inte ens hade varit USA, utan det kanske fortfarande hade varit Storbritannien. Och USA som är ett bra land idag, hade kanske inte varit ett bra land om det fortfarande hade varit kolonialiserat av Storbritannien.


Kolonialism är ändå orättvist, tycker jag. Folket i kolonierna får inte bestämma över sig själva, utan en kung i ett annat land ska bestämma hur dom ska ha det. Dom måste skicka iväg saker till Storbritannien som dom egentligen skulle behöva själva, och jag förstår varför dom var missnöjda. Jag hade också varit det om jag var en utav alla kolonister, för jag hade inte velat bli orättvist behandlad.

Den amerikanska revolutionen är lite lik den franska revolutionen på flera sätt. Båda revolutionerna är baserade på orättvisor och missnöje av folket, att folket vill att ideologierna om mänskliga rättigheter och demokrati skulle finnas. Att diktaturen och monarkin skulle försvinna och ersättas med republik och demokrati, där folket var delaktiga av styret i landet.



KÄLLOR:
http://www.so-rummet.se/content/amerikanska-revolutionen-orsaker-och-foljder
http://www.ne.se/enkel/nordamerikanska-frihetskriget

9 kommentarer:

  1. 1. Sammanfattningen var super bra, och man förstår även enkelt vad det var som hände under den Amerikanska Revolutionen.
    2. Jag tycker att du får med alla punkter som man skulle ha med, och du har heller inte skrivit för långt vilket resulterar i att man inte tröttnar på att läsa efter halva. Det var heller inte "snurrigt" beskrivet, som jag vet att man är rädd för att det kan bli. Jag håller även med dig om det du har skrivit, om att kungen var sjukt egoistisk och faktiskt kunde tänkt på hur alla kolonisterna kände sig. Jag har inte så mycket mer att påpeka faktiskt, utan din text var väldigt bra.
    Very Good! :)

    SvaraRadera
  2. Glömde en sak: Det du kan tänka på är att försöka få in alla 6 orden i texten, för jag tror inte att alla var med ;) annars var det jättebra!

    SvaraRadera
  3. Väldigt bra skriven text och du förklarar händelsen bra. Du har ett bra förslag om hur du kan lösa detta och du har fått med nackdelar och fördelar. Du har en egen åsikt om hur du skulle kunna lösa detta och vad du tycker om revolutionen.Du ger många olika exempel på vad du menar. Du har jämfört revolutionen med den franska revolutionen och man kan lita på vad du har skrivit eftersom att du har fått med bra källor! :)

    SvaraRadera
  4. Riktigt bra förklarat och det märks att du vet vad som har hänt och du har visat bra med bilder, egna åsikter och länkat källor. Kanske liter mer att du skulle använt begreppen.. Men jag tycker verkligen att den var jättebra!
    Denna bli svårslagen.. haha :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är korkad som hon som skrev denna jävla text, tycker du detta är bra så skrämmer du mig och lämnar ingen ljus framtid hos den svenska befolkningen! Shame on you!

      Radera
  5. Hej, är det okej om jag använder dina bilder för en uppsats?

    SvaraRadera
  6. Du är rent ute och cyklar, din dumma jävel!
    Revolutionen i sig började inte förrän 1775 (mer konkret). Du kan inte hålla på att dela falsk information på detta vis! Din typografiska kunskap är underordnad alla andras, tänk på särskrivning och dubbelbestämning!
    Annars bra!

    SvaraRadera
  7. Väldigt bra beskrivet och man förstår detta lättare än alla skolböcker
    Ska göra en inlämning med denna blogg som huvudkälla

    SvaraRadera
  8. Albin Nilsson, det kanske inte är så smart att näthata så där med ditt riktiga namn? Riktigt fula kommentarer. Hoppas du får ditt straff.

    SvaraRadera