måndag 27 maj 2013

Veckans nyhet v.21

Det har varit våldsamt i Stockholm natten till den 23 maj. Två skolor och en polisstation sattes i brand. Även bilar i centrala Rinkeby har brunnit, och på torsdagskvällen stod ett soprum i brand.
Polisen har gripit totalt 13 personer och dom har gjort 70 utryckningar.
En av skolorna som bran heter Kista montessoriskola. Släckningen pågick under natten fram till fredag.

Mina tankar:
Jag fattar egentligen inte varför man sätter eld på skolor och andra saker. Tycker folk det är kul? Antagligen så är det så eftersom att dom gör det. Är det för att hämnas? Ja, kanske, men jag vet inte.
Jag skulle aldrig komma på att sätta eld på en skola inne i stan. Jag vet ju vad skolor betyder. Dom betyder lärande och att man med hjälp av skolan kan få en bra framtid.
Om man sätter eld på en polisstation så tänker jag att det är som ett uppror. Att man inte tycker om polisen eller att man vill visa att poliser inte har så stor makt och att dom inte kan göra vad dom vill. Men det är inte så, för poliser ska fixa allt och göra det lugnt i samhället. Så dom har faktiskt en viss makt.




Källor:
Aftonbladet.se
DN.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar