fredag 19 april 2013

Bokuppgift v.16 - Text, bild, ljud och tanke

"Det gamla paret hade inte TV, deras radio hade gått sönder och det var långt till närmaste granne, därför hörde de inte varningen som gick över hela landet den morgonen. "Röd varning! Maximal Varning!" ropade man ut i radion i alla TV-kanalerna.
"Orkanen Mitch är på väg mot Honduras! Det är en av de värsta orkanerna på hundra år! Orkanen Mitch har dragit fram över Mexiko och Belize och förorsakat mycket svåra skador. Nu rör den sig söderut med ökande hastighet och närmar sig Honduras.
Röd Varning! Maximal Varning!"





När jag läste denna texten i boken med meddelandet så tänkte jag att man kunde ana ett ljud av en varningssignal i bakgrunden. Att om jag hade lyssnat så hade jag hört ett varningsljud i bakgrunden av när personen berättar om Mitch. Jag föreställde mig också att det såg ut så som på bilden där orkanen var eller precis hade varit. Att allt var förstört och att allt var i en enda röra.

Varken Alex, lastbilschauffören han liftar med till Tela (där han bor, vid havet) eller det gamla paret han sov över hos kommer kunna åka till skolan, för dom har ju inte hört meddelandet.

Om jag hade varit Alex så hade jag blivit orolig när jag kommit till staden där jag bott och sett att det är förstört överallt, att det blåser, människor har panik, jag hade blivit jätterädd! Att inte veta varför alla människor är rädda och att inte veta varför ingen är i sina hus eller utomhus.

Jag vet inte vad som kommer hända i boken, men jag tror det kommer bli så att Alex kommer hem och att han undrar varför det är tomt, blåsigt och förstört, så som jag nyss beskrev. Jag tycker det låter mest troligt, eftersom jag föreställer mig det om det hade varit jag, om du förstår vad jag menar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar