fredag 8 mars 2013

Veckans Nyhet v.10 - Falklandsvargen

Falklandsvargen som levde på Falklandsöarna hittades av engelsmän på 1600-talet, men vargarna dog ut på 1800-talet. Men hur kom vargen till öarna egentligen? Det är ju 45 mil mellan Sydamerikas fastland och öarna. 

Jo, forskare har berättat att under den senaste istiden var havsnivån mycket lägre än den brukade vara. Då hade det bildats ett 2 mil brett sund som vargarna kunde gå över. På så sätt var vargflocken dom enda däggdjuren på ön, eftersom inga andra djur gått över sundet. 



Falklandsvargen var en stor varg, i genomsnitt vägde den 15 kilo. Den levde på bland annat pingviner och fåglar. 

Mina tankar:
Det är ändå rätt coolt att forskare kan lista ut hur vargen tog sig till en plats med hjälp av DNA. Det var ju ändå ca 16 000 år sen den tog sig över till Falklandsöarna. Att dom liksom kan lista ut det så himla många år i efterhand. Ibland så vill jag att det ska vara jag som har kommit på såna saker, men det komemr nog aldrig att hända...
Jag tycker det är synd att vargarna dog ut, för dom verkade som coola djur, haha. 




Källor: 
Sveriges Radio
DN

torsdag 7 mars 2013

3 labb med vatten

1. DEN FRUSNA FLASKAN

Hypotes: När man ska ha flaskan upp och ner i varmt vatten tror jag att det kommer bli imma inne i flaskan.

Material: Bägare, fryst flaska

Kemikalier: Vatten

Utförande: Vi hällde i varmt vatten i bägaren, och sen ställde vi flaskan upp och ner på, och väntade på att det skulle hända något. 

Resultat: Isen på flaskan smälte och inuti blev det immigt. Det började bubbla i vattnet också, men inte inuti för vattnet kom inte in i flaskan.

Slutsats: Vattenmolekylerna blir varmare, och rör sig snabbare. Det är det som gör att det blir bubblor, att dom varma vattenmolekylerna tar mer plats och vill ut.


2. FLYGANDE MYNTET


Hypotes: När man ska ha ett mynt över öppningen på flaskan tror jag att eftersom myntet ligger ovanför öppningen kommer inte isen inuti flaskan att smälta, medans att det utanpå smälter.

Material: Bägare, fryst flaska, mynt

Kemikalier: Vatten

Utförande: Vi la myntet ovanpå flaskans öppning, och höll händerna om flaskan för att värma den. 

Resultat: Att kronan lyfte från öppningen.

Slutsats: När flaskan har vart kall och sen blir varm så tar vattenmolekylerna större plats, som på den förra labben (ovan). Det gör att molekylerna puttar upp myntet för att komma ut, och då hoppar det upp lite grann.




3. NU GÖR VI KOLDIOXID!

Hypotes: Jag tror att det kommer börja bubbla i flaskan när bakpulvret blandas med vattnet och ättikan.

Material: Flaska, ballong, sugrör

Kemikalier: Vatten, bakpulver

Utförande: Vi hällde i 1 cm vatten i flaskan. Efter det satte vi på ballongen på öppningen, och den var fylld med bakpulver till hälften.



Resultat: Vattnet började först att bubbla, och sen började det nog att fräta lite grann också. Ballongen som satt uppe på flaskans öppning reste sig, och sen växte den och blev större och större.


Slutsats: När vattnet och bakpulvret blandades så bubblade det ju. I bubblorna bildades det koldioxid.


4. VATTNET SOM BLEV SURT

Hypotes: Jag tror att vattnet kommer ändra färg och bli mer basiskt än vad det var från början.

Material: bägare, sugrör, indiktator

Kemikalier: Vatten

Utförande: Vi hällde i lite vatten i bägaren, och hällde sen i indikator-droppar. Efter det stoppade vi ner ett sugrör och blåste.



Resultat: Vattnet blev surare och fick en gulare ton när man hade lagt i indikatordroppar.

Slutsats: Vattnet blev surare eftersom att vi andas ut koldioxid. Om man blandar vatten med koldioxid blir kolsyra. 

tisdag 5 mars 2013

Arktis - diskutera frågor i grupp


a) Lokalt: Det som kan hända om man om man borrar ner i marken för att hitta olja, kan vara att det blir oljeutsläpp och att det kommer att göra växthuseffekten värre i så fall. Det kan också bli dåligt för isbjörnarna och andra djur. 
Det kan också vara så att någon av länderna hittar olja, och ett av länderna som också är med i Arktiska Rådet blir arga och länderna börjar bråka. 

Globalt: Globalt så skulle växthuseffekten bara bli värre och värre. Till sist kommer temperaturen öka, det blir mer och mer naturkatastrofer som stormar, översvämningar och torka. 
Om isen smälter kan sötvattnet från Arktis flyta in i Golfströmmen, och då kan den stanna. Gör den det så finns det risk att det kommer en ny istid, men egentligen tror jag inte det eftersom att temperaturen ändå höjs. 


b) Olja och fiskevatten. 

Arktis


På bilden ovanför ser man en bild av Arktis, det är den vita "fläcken". Arktis kan också kallas för Nordpolen och ligger i polarzonen. Det typiska för Arktis eller polarzonerna är att det aldrig blir över +10°C. Permafrosten försvinner heller inte. Efter den rosa linjen ser man vilka länder som tillhör Arktis om man går efter temperaturen. 
Man kan också dela in Arktis efter Polcirkeln. Polcirkeln går efter den streckade linjen, och länderna som då tillhör Arktis är:
• Ryssland
• USA (Alaska)
• Kanada
• Sverige
• Danmark (Grönland)
• Norge
• Finland
• Island

Arktis folkmängd är ca 4 miljoner och kommer från ursprungsfolk som samer, aleuter (Alaska) och inuiter, eller som vi kallar dom; eskimåer. 


Inuiter, Samer, Samiska flaggan

Arktiska Rådet är ett samarbete mellan regeringarna i länderna som tillhör Arktis. Varannat år möts träffas alla rådets medlemmar, och diskuterar olika problem och lösningar med Arktis. Sverige har vart med sen 2011. 


Arktiska rådet, med Carl Bildt från Sverige



Om du trycker på texten ovan kommer du till en artikel om Arktis som är skriven av Karin Bojs. 
Jag tycker att den artikeln är rätt bra, man lär sig lite om Arktis och vad som håller på att hända. Jag personligen tycker att det är dåligt av oss människor, inte bara av alla som är äldre och vuxna, utan av ALLA. Vi måste göra något åt det, men vi gör inte det. 


Om det bara fortsätter så här som det gör nu, då kommer vi kanske till slut inte ha någon jord kvar. Nu får du också tänka på att detta är den enda jorden vi har - vi kan inte skaffa en ny. 



Det är inte heller bra för isbjörnarna. Jag tänker på dom många gånger när jag hör talas om att isarna smälter. Tänk att deras hem försvinner. Dom kommer inte kunna bo någonstans till slut. Vill vi att det jättefina djuret ska dö ut? Jag vill inte det, för jag tycker om dom. 


Så jag tycker vi ska stoppa isen som smälter, för då mår både djur och människor som lever på Arktis, men också planeten vi bor på. 






Källor: 
Arktis invånare
Aleuter
Arktiska rådet
Aktiska rådet

fredag 1 mars 2013

Bokuppgift v.9 - Intervju

Intervju med Sandor:

- Hej Sandor!

- Hejsan!

- Vi från GP hade tänkt ställa lite frågor till dig nu. Går det bra?

- Det går alldeles utmärkt. 

- Så, hur kändes det när du skulle berätta för dina föräldrar att du slutat dansa?

- Ja, det var väl lite nervöst först, men när jag väl hade börjat berätta kändes det bättre och att nervositeten lättade. 

- Hur tyckte du att deras reaktion var? Var den som du väntat dig? 

- Det var väl det. Innan jag kommit fram till dom hade jag nog tänkt att mamma skulle bli väldigt arg och sen ledsen, och att pappa nog inte skulle bry sig. Nu i efterhand ångrar jag mig ibland, men jag försöker bara att få bort tankarna på att åka tillbaka till danslokalen. Men en dag när jag skulle till fotbollsträningen så kunde jag inte stå emot att gå dit i alla fall. 

- Hur kändes det när Ida var i här Göteborg då?

- Det var väldigt spännande att träffa henne på riktigt efter vad som hänt, och jag var väldigt glad den fösta dagen. 

- När ni var på festen med henne och gänget då? Kände du dig utanför?

- Det kan man väl säga. Jag kände mig speciellt utanför dom gångerna vi stod utanför kiosken om kvällarna. Sen var det nog på festen också, tror jag. 

- Sista frågan: när Valle berättade att han var bög, vad tänkte du då?

- Jag tänkte nog som dom flesta andra skulle gjort: "Ojsan, det visste jag inte", men efter en stund kom det in i mitt huvud, och jag tyckte det kändes ovant. Det kändes bäst när Babak slutade kalla mig för bög, eftersom Valle sa till honom att det var han som var det. 

- Okej, tack för svaren och denna intervjun. 

- Tack själv. 

Veckans Nyhet v.9 - Hästkött

Häst

Sen den 25 februari har det vart mycket snack om att det finns hästkött i olika matprodukter. I t.ex. företaget Findus lasagne ska det enligt prover finnas och i Ikeas köttbullar. 
Enligt tester dom gjort i Storbritannien ska det ha funnits hästkött i Findus lasagne sen i somras, och nu har dom tagit bort massor av mat från hyllorna i mataffärerna. Det franska företaget Comigel var dom som gjorde måltiderna till Findus, men Comigel har köpt köttet från andra företag. 
IKEA har däremot köpt sitt kött från företaget Dafgård. Dom köttbullarna innehöll upp till 10% hästkött. 
På förpackningarna som innehåller hästkött har det stått att det innehåller nötkött, alltså kött från kor. Vi som köpt köttet har alltså blivit lurade. 

Mina tankar:
Det är inte okej att lura folk med att det är nötkött när det inte är det. Men jag tycker samtidigt att det inte spelar så stor roll för MIG om det är hästkött eller nötkött eller vilket kött som helst. Alla djuren är ändå slaktade och har lidit. Även om det är så att vi i Sverige och Norden inte brukar äta hästkött gör människor i andra länder det och för dom spelar det ingen roll. 
Jag kan också förstå att såna som rider tycker detta är hemskt, och jag tycker också att hästar är söta och gulliga. Men jag får inte likadana känslor och tycker inte det är lika hemskt som dom, tror jag. 
Som sagt, även grisar, kor och kycklingar har lidit när dom skulle slaktas, och det är inte direkt så att hästar lider mer bara för att dom är hästar. 




Källor: