lördag 16 maj 2015

Mitt slöjdprojekt

Jag funderade först på att göra ett klädesplagg, men jag ångrade mig sedan när jag kom att tänka på en tygväska jag har hemma. Jag kom då på att jag kunde göra en egen tygväska, men helt olik den som jag redan har. Den som jag har tänkt göra är väldigt annorlunda och om den blir som jag tänkt så kommer den att bli väldigt snygg.
Jag tittade i skåpen efter tyger man kan använda. Jag ville först ha ett joggingtyg tillsammans med ett vitt bomullstyg. Jag kände mig dock inte riktigt nöjd med det, så jag letade lite mer i skåpen. Jag hittade då jeanstyger. Jag ville dock inte ha något av dem som fanns i skåpen, utan ett med en annan färg. Jag gick då in på textilhusets hemsida. Jag kollade under rubriken jeanstyger, och då fann jag ett jeanstyg med ett slags fläckigt mönster i ljusare och mörkare toner av blått. Det tyget kommer passa perfekt till min väska. Jag tror att detta tyget kommer ge mer liv i min väska än om jag hade valt ett helt enfärgat blått jeanstyg.


Mina tyger 

För att sätta min egen prägel på min väska så har jag valt att använda tre olika tyger. Jeanstyget och ett vitt bomullstyg kommer jag att sy ihop så att de bildar sidorna på väskan. Nedre halvan (och även axelremmarna) kommer bestå av jeanstyg, och den övre utav vitt bomullstyg. Jag kommer sedan använda blommönstrat tyg till en ficka som jag ska ha på utsidan.

Funky Denim heter det jeanstyg som jag valt att använda. Jeanstyg är gjorda av bomull och har ofta en blå nyans. Det har mitt tyg, men det är lite flammigt i olika nyanser av blått. Det är nästan vitt på vissa ställen.
Jag har valt att använda jeanstyg av bomull eftersom det är ett slitstarkt tyg. När jeanstyget uppfanns i slutet av 1800-talet så användes dem som arbetarbyxor eftersom det var ett starkt material som man behövde för att byxorna inte skulle gå sönder. Namnet denim som man kallar jeans för, kommer från den stad där vävnadsfabriken låg; Nîmes. Denim, de Nîmes. 

Jag har valt att använda enfärgat vitt vävt bomullstyg till min övre del av väskan eftersom bomull är slitstarkt. Om man gör en väska så behöver tyget vara slitstarkt eftersom de saker som man kommer ha i den ska inte slita på tyget eller kunna göra hål på det.

Blommönstrat vävt bomullstyg Corina är det tyg som jag valt att använda till mitt fick-lock och till min axelrem. Detta tyget är likt det andra bomullstyget slitstark och är inte heller elastiskt, vilket är det jag önskar. Tyget behöver vara slitstarkt och oelastiskt när man ska ha det som axelrem, eftersom det sliter väldigt mycket på bandet när man bär väskan med saker i. 


Mina bomullstyger är gjorda utav 100% bomull och då är det lagom att tvätta dem i 40°.
Alla tre tyger som jag har använt är gjorda a bomull. Bomull odlas på stora odlingsfält, främst i Indien, Kina, USA och Pakistan. Bomullen brukar handplockas, men annars brukar den plockas av maskin, och därefter så sorteras och kammas den. Sedan spinns den till trådar och därefter så vävs den till tyger.
Bomull brukar användas i mycket kläder eftersom det är ett bra och praktiskt material, t.ex. så är det ett svalkande tyg. 

Bomull är bra att använda då det är naturligt, och olikt syntetmaterial så behöver man inte använda olja för att framställa växterna. Man sparar då på oljan för att man ska kunna använda den till andra saker.
Dock behöver man bespruta bomullen mot skadedjur och ogräs när den odlas, och det är farliga kemikalier som man sprutar på. De som handplockar bomullen mår inte bra i kroppen av det. Det går också åt väldigt mycket vatten för att de stora odlingarna ska växa. Det vattnet skulle man kunna använda till att ge människor i fattiga länder, t.ex.
Att bomullen behöver exporteras är inte heller speciellt bra för miljön, då det kan bli långa sträckor när den bara odlas i några få länder.

Om man odlar ekologisk bomull så använder man inte bekämpningsmedel. Det finns ekologiska bomullsodlingar i b.l.a. Peru och Indien, men de utgör bara en väldigt liten del av bomullsodlingen. Positivt är att den ekologiska bomullsodlingen ökar. Det är bättre att köpa ekologisk bomull istället för att köpa vanlig bomull, eftersom växterna mår bättre, miljön mår bättre, och de som handplockar bomullen mår också bättre. Allt eftersom det inte används farliga medel. Man kan jämföra det med ekologisk mat; mat som odlats utan bekämpningsmedel är bättre att äta än den som inte är ekologisk.

_________________________________________________________


Skisser



Den första väskan är en modell som jag verkligen tycker om. Dock så var det inte den modellen som jag skulle vilja göra, och jag kunde heller inte komma på ett bra sätt att matcha jeanstyget med andra tyger. 
Den andra modellen är den som jag valt att göra. Olikt den tredje väskan som är liggande så är denna stående. Att ha en liggande tror jag inte skulle vara lika praktiskt som en stående. Jag tror att en liggande väska som inte är fast i materialet skulle vara väldigt opraktisk i jämförelse med en stående, då den skulle vika sig och inte hålla sig upprätt. En stående väskas botten är inte lika stor som en liggandes, och då blir den liksom mer stabil. 
Jag ska därför göra den stående väskan. Det är en modell som är populär att ha, och det är också den som är enklast att använda, och som är mest praktisk. Den är också lika snygg som den första väskan, tycker jag. 


Här är några av mina skisser på en stående tygväska. Jag fick väldigt mycket olika idéer om hur dess utseende skulle kunna se ut. Här föddes även idén om att göra en tygväska med två olika tyger på alla dess sidor istället för ett.


Formgivning och prototyper



Jag har valt att göra en väska som liknar modellen till vänster, alltså den med en blommig ficka. Jag tycker jättemycket om blommönster, men när jag sytt dessa modeller av väskan så tyckte jag att det nog skulle bli lite för mycket blommor om jag skulle hållit mig till väskan i mitten. Jag vill inte att blommorna ska ta över väskan, utan vara en fin detalj.
Den till höger är lite tom och tråkig, det händer liksom ingenting. Den har inget mönster, mer än det lilla som finns i jeanstyget, men det är ändå ganska så diskret. Därför valde jag bort de två och valde väskan till vänster.
Mängden blommor blir lite mer lagom, och det kommer att bli en väska som jag mycket hellre skulle vilja använda.


Ritning



Jag vill inte göra en allt för stor väska, men jag vill ändå göra en väska där man kan få plats med ganska stora saker, som t.ex. en dator. Därför valde jag att göra väskan 45 cm hög och 35 cm bred. Jag valde att göra den 10 cm djup eftersom jag tycker det är ganska lagom. Väskan är då ganska lätt och smidig att ha med sig, men samtidigt finns det en botten och plats för att ha grejer med sig.
På utsidan vill jag göra en lite större ficka där man ska kunna lägga grejer man inte vill tappa bort i den stora "fickan" som är väskan där man har mycket grejer. I fickan utanpå kan man t.ex. ha anteckningsblock, pennor, eller liknande, för det vill man gärna ha nära till hands.
På insidan av väskan ska jag även sy fast mindre fickor där man ska kunna lägga lite mindre saker som kanske mynt eller ett lepsyl. Det är saker som man antagligen inte vill tappa bort bland massor av större grejer.



Min arbetsgång

Jag började med att skissa på idéer av olika saker som jag skulle kunna göra. Jag letade inspiration på internet och fastnade till slut för att göra en väska. Jag skissade lite olika förslag på väska, och fastnade för att göra en med både jeanstyg och bomullstyg. När jag bestämt mått på väskan så började jag mäta ut dem på skisspapper så att jag skulle kunna ha mallar av dem. Detta tog ungefär två lektioner, eftersom det var ganska många delar jag behövde.

Jag hade sedan lite problem med att bestämma mig för vilka tyger jag skulle ha, men efter att ha formgivit väskan med olika färger och gjort prototyper av den så bestämde jag mig för att använda jeanstyg och två olika bomullstyg.
När jag valt ut tygerna så började jag nåla fast mina mallar till väskans delar på de tyger jag valt ut. Därefter valde jag att måla sömsmån på 1 cm, eftersom jag ville vara säker på att väskan inte skulle bli mindre än vad jag mätt ut den till att vara. Jag tänkte att det är bättre om den är lite för stor än lite för liten.

Min första passpoalficka.
När jag klippt ut alla tygbitar som jag behövde så började jag fundera på vad för slags ficka jag skulle göra. Jag frågade Veronica om hjälp då jag inte visste något sätt man kunde göra en bra ficka på. Efter att ha fått lite inspiration och ett tips på en ficka, en passpoalficka, så sökte jag efter videor på YouTube. Jag tittade på på denna videon, och jag testade att göra en likadan ficka på en tygbit jag inte skulle använda. Den fickan blev bra, men jag kände mig inte så säker på hur man skulle göra. Jag gjorde därför en ficka till, och det kändes lite bättre. Det krångliga var att få till så att fickans öppning var jämn hela vägen och inte blev större på en sidan.
Jag blev nöjd med fickans utseende och funktion, och därför valde jag att göra en sådan ficka. Den är ganska anonym men man kan ändå se den, vilket jag tyckte om. Efter att ha funderat lite så bestämde jag mig för att  jag ville ha ett skydd över, dels för att sakerna man ska ha i fickan inte ska ramla ut och även för att det är en fin detalj. Då skulle jag använda det blommiga tyget, och även sy fast en knapp för att man ska kunna fästa fickans "lock".

När jag skulle börja sy ihop mina delar så inspekterade Veronica dem, och dess trådrak var inte rak! Jag fick alltså göra om ungefär hälften av bitarna, vilket var lite tråkigt. Jag hade nog skyndat mig lite för mycket när jag nålat ut mallarna, och då inte tittat så noga efter trådrakan som jag hade behövt. Men jag har nu lärt mig av mitt misstag, och jag kollar noga efter trådrakan på mina tyger nu!

Jag började sedan provsy på overlocken. Det var en ny upplevelse för mig då jag aldrig tidigare använt overlocken. Jag behövde provsy några bitar för att få koll på hur maskinen fungerade innan jag vågade sy ihop de första delarna. Jag började med att sy ihop jeanstyget med det vita bomullstyget på alla delarna för att få dem hela. Sedan sydde jag bottnen med båda sidorna.
När jag skulle sy ihop bottnen med baksidan av väskan så upptäckte jag ett problem - sömsmånen var för stor. Jag kunde alltså inte sy fast hela tyget eftersom sidorna som jag redan sytt fast satt för långt in på tyget som är bottnen.
Jag behövde alltså fixa det här problemet.


Det jag har kvar att göra är att sy ihop väskans alla delar förutom framsidan där jag ska ha fickan. Jag behöver också sy min ficka, och även sy mitt "lock" som jag ska ha över som ett skydd. Min axelrem är inte gjord så den behöver jag också göra. Sedan behöver jag fålla min väska för att den ska få snygga kanter och inte se slarvigt gjord ut. Jag vill ju trots allt kunna använda min väska.


När jag är klar med min väska så tror jag att jag kommer vara väldigt nöjd. Jag känner nu att den kommer bli fin, för jag har börjat se lite smakprov på hur den faktiskt kommer att bli. 
Jag har stött på endel problem under arbetets gång, men jag har kunnat åtgärda dem på ett bra sätt. Det är viktigt tycker jag, att man kan göra om och göra rätt. Jag tror att man (i alla fall jag) lär sig mycket av det, för man vill inte göra fel på samma sak igen.
Jag har inte hittat någon exakt fakta, men med tanke på att ekologisk bomull inte är så vanlig så tror jag att mina bomullstyger har blivit odlade med besprutning. Nu i efterhand så tror jag att jag hade kunnat leta efter ett ekologiskt bomullstyg (åtminstone i vitt) och på så sätt värnat över miljön. Jag bryr mig mycket om miljön och vill att man oftast ska välja det alternativ som är bra för miljön, och därför så hade jag velat använda ett ekologiskt tyg.
Jag tror dock att det skulle ha höjt kostnaden en aning med tanke på att det inte finns så många ekologiska odlingar, men å andra sidan så hade det varit bättre för miljön. Det tyg jag har valt nu är ju lite sämre för miljön, men lite billigare (antagligen).



Estetiskt uttryck

Jag tycker att min väska känns nytänkande och modern eftersom den är uppdelad i två olika tyger. Vitt är en populär färg eftersom den är ljus och utstrålar positivitet, och även för att den är stilren och enkel. Det är dessa anledningar som gör att jag tycker om att ha just vitt tyg i min väska, för det är såhär jag vill att den ska kännas.
Jeanstyget känns modernt det med, och under den senaste tiden har det blivit modernt att ha t.ex. jeansskjortor på sig, tjejer som killar. Tillsammans med det vita tyget så tycker jag att de gör en snygg matchning som ger väskan liv och som jag skulle vilja bära till sommaren.

Den här stilen kallas Shabby chic och är en väldigt populär stil just nu. Jag tycker att den känns vintage och lite gammeldags, samtidigt som den känns cool väldigt mysig. Jag tycker den känns lite 1800-tals-inspirerad p.g.a. ljuskronorna i taket, korgstolarna, volangerna på soffan, och alla andra små detaljer på alla möbler.
Man kan se på kuddarna och på blommorna i vasen att rosa och röda rosor är återkommande i stilen. Det blommiga tyget som jag har valt att använda är just tryckt med rosa och röda rosor, och tyget passar väldigt bra in i den här stilen. Dock tycker jag inte att väskan känns som den här stilen då det bara är detaljer som har det blommiga tyget - axelremmen och fick-"locket". Det vita tyget och jeanstyget ger väskan en modern känsla, men jag tror kanske att om jag inte hade haft jeanstyget så skulle väskan ha kunnat passa in i denna stilen, då den är ljus och blommig. 

Tyget med rosor kan också upplevas som feminint och romantiskt, vilket jag tycker. Väskan känns lite mer feminin eftersom jag har blommor på den. Jag tror inte att en kille (majoriteten av dem) skulle välja att ha rosa rosor på sin tygväska, utan jag tror att en kille kanske skulle valt jeanstyget och ett svart tyg till. Nu när den är ljus och lite blommig kopplar man den direkt till en kvinna och kanske till en lite romantisk kvinna. Det gör jag, och även om jag kanske inte är en sådan kvinna, så passar den in i det "facket".

Tygväskor generellt är väldigt populärt just nu. Man kan se väldigt många personer ha dem över axeln när de går ute på stan eller liknande. Jag tror det är för att det är snyggt och det är också enkelt att ta med sig saker och att den är praktisk. Jag själv tycker det och äger en sedan innan, även om jag inte använt den så mycket.
Många tygväskor som man ser brukar vara vita/beigea och oftast ha ett tryck i svart på, så de är väldigt enkla. Min tygväska sticker ut ganska mycket i jämförelse, och jag tycker att det är positivt. Jag tycker om att sticka ut lite grann och inte ha allting som alla andra har det, och jag tycker även att min väska är cool och snygg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar