måndag 9 juni 2014

HIV/AIDS

OM HIV

HIV - humant immunbristvirus  

Symptom?
Symptomen för HIV är som en vanlig influensa, så det är svårt att märka om man fått HIV.
Man kan få eksem, svamp i munnen, beltros m.m. och det beror på att immunförsvaret bryts ner.

Kan man bota HIV?
Man kan inte bota HIV, man kan bara bromsa upp det. Det beror på att det är en virussjukdom.
Medicinen måste man äta regelbundet resten av livet.
Medicinen är ganska dyr, men man behöver inte betala. Skatten täcker det, för det finns en gräns för hur mycket man ska betala.

Hur vet man att man har HIV?
Man kan testa sig mot HIV om man tror att man har det, och det är viktigt. Man kan göra det anonymt men om man får reda på att man har HIV kan man inte vara anonym längre.
Man får lämna ett blodprov när man testar sig. Man måste även vänta ett tag innan man testar sig för annars kanske det inte har brytit ut.

Kan man födas med HIV?
Man kan födas med HIV, men sjukdomen är inte genetisk. Man kan smitta när man föder barnet och under slutet av graviditeten.
Om mamman äter bromsmediciner minskar sannolikheten att barnet också får HIV, och det är mindre än 0,5%.
Det är alltså stor chans att barnet klarar sig från att få HIV.

Hur smittas HIV?
HIV smittas via sperma och blod. Genom blodet smittas det om man tar öppet sår mot öppet sår så kan HIV smittas. Annars smittas det genom samlag och när killen får utlösning.
Om man använder kondom så skyddar det mot könssjukdomar av olika slag. Det är bara kondomer som skyddar, och inte p-piller eller andra preventinmedel. Dom skyddar bara mot oönskad graviditet.

Får man HIV vid första gången man har samlag med någon som har HIV?
Man kan få det, man kan aldrig vara säker. Även ifall man inte har fått utlösning  så kan man få det exempel ifall man blöder eller har ett sår så kan man få det.

Är den vanligt att HIV/Aids smittas via blod?
Nej, det är inte vanligt efter som att nu t.ex. när man ska lämna blod så kollar man blodet och man kan inte ha HIV när man lämnar. Så det vanliga är sex. Ett annat sätt man kan smitta på är att när man tar droger som man använder spruta för man kan låna utav varandra

Källor: www.umo.se



SMITTSKYDDSLAGEN

Det är en lag som säger att man är skyldig att besöka en läkare om man tror att man har en allvarlig sjukdom, så som hiv.
Om läkaren tror man är smittad måste man testa sig och se om man har sjukdomen. Man måste också lyssna på vad läkaren säger för att man inte ska smitta sjukdomen vidare. Man är skyldig att berätta för partnern man ska ha samlag med att man har HIV, och man måste använda kondom för att skydda sig.
Man är också skyldig att berätta alla som man haft samlag med för att man ska kunna spåra sjukdomen och se varifrån den kom.

Jag tycker att denna lag är bra för att man har rätt att få veta ifall den man ska ha samlag med har HIV/Aids. Det är också bra att man är skyldig att kolla upp om man har sjukdomen, och att om man ska ha samlag med någon så måste man berätta det. Hade man inte gjort det kunde alla gå runt med HIV utan att veta om det.

Men jag tror också att det är många som inte följer denna lag för att dom inte tror att det är viktigt eller nödvändigt att skydda sig mot sjukdomen. Jag tror att ifall man pratar om denna lag mer så kommer fler att veta vad den handlar om och att folk kommer följa den mer.
Denna lag är inte så känd bland folk och jag tror att det är många som inte vet vad det är.




ANTAL HIV SMITTADE I VÄRLDEN


Botswana är ett fattigt land och det är mång som har HIV,Just nu är det  24,8 % som har HIV och ifall man jämför med Sverige så har Sverige knappt några som har HIV. I Sverige har 0,1% av befolkningen HIV. Detta är från 2009 och man vet inte ifall det har blivit mer eller mindre med åren..
Ryssland som är ett stort land har 0,1%, och det är för att Ryssland har bättre sjukvård och kan hjälpa folk. Detta är dom länder som har mest hiv; Lesotth och Swaziland som båda ligger i Afrika. Det är mest i Afrika för att dom inte har bra sjukvård eller för att dom inte har pengar. Jag tycker att det är bra att t.ex. västländerna inte har Hiv men jag tycker också att dom ska hjälpa dom i exempel Afrika för att dom inte ska behöva dö.
Drygt 33 miljoner människor i världen lever med HIV idag.

Hiv är inte så känt längre i Amerika eller Europa men i Afrika är det känt. I Swaziland så är det 26 %  som har det alltså är det väldigt känt samma är det med  Lesotth  och Botswana  och där är det 23%. Men ifall man kollar på Kina så är det bara 0,06% som har Hiv. Och Kina är ett väldigt stort land som har bra sjukvård. Ifall man kollar på Sverige som är det land som ligger i mitten, så har Sveriges befolkning så har 0,2% Hiv






ANTAL DÖDSFALL UTAV HIV


I Sverige dör årligen 60 personer utav AIDS. Det är inte speciellt många om man jämför med Sydafrika och Nigeria. I Sydafrika dör varje år 270 000 personer, och i Nigeria 210 000 personer. Det är de två länderna där flest människor dör i AIDS.
Åren 2006-2007 dog det som mest personer utav AIDS i Sydafrika. Som mest dödsfall utav AIDS i Nigeria var var 220 000 personer och det var från 2006 - 2008.
I Sverige har “bara” 350 personer som mest dött i AIDS, och det var år 1995. Nu dör endast 60 personer, så det har minskat.
Man kan säga att det är ganska så stor skillnad på länderna.

Nigeria och Sydafrika är två rätt så fattiga länder, och Sverige är ett rätt så rikt. Det är det som gör att siffrorna är så olika.
I Sverige finns det bra sjukvård, och om man är smittad av HIV kan man få bra mediciner för att hindra att HIV:n utvecklas till AIDS. I Nigeria och Sydafrika, och även många andra fattiga länder, finns det inte så bra sjukvård och mediciner, och därför utvecklas HIV:n till AIDS mycket enklare.  
AIDS försämrar immunförsvaret och om dessa människor får en annan sjukdom är det en stor risk att dom dör.

Sedan HIV upptäcktes 1981 har 25 miljoner människor avlidit av AIDS.






Från biologiboken sid. 274-277

könssjukdomar
klamydia, gonorré, syfilis, hiv - smittskyddslagen
skyldig att berätta om man tror/är smittad
syfilis har blivit ovanligt i Sverige
söka läkare om man tror att man är smittad
söka läkare om man får sår, vårtor eller klåda vid könsorganen
även smärtor och oväntade blödningar

syfilis kom till Europa på 1400-talet
spreds snabbt
botar sjukdomen med penicillin nuförtiden
sällsynt sjukdom
bara ett hundratal fall per år

en av dom vanligaste är klamydia

1 kommentar:

  1. Jag är 15 år gammal. Jag föddes med HIV, min mamma dött på grund av HIV-infektionen Och jag beklagar varför jag aldrig träffade Dr Itua, han kunde ha botat min mamma för mig, eftersom det var mycket svårt för min mamma att jag stött på Dr itua läkande ord online om hur han botar olika sjukdomar i olika raser sjukdomar som HIV / Aids Herpes, Parkison, Astma, Autism, Copd, Epilepsi, bältros, förkylningssår, infertilitet, kronisk fatiguesyndrom, fibromyalgi, kärleksformulär, prostatacancer, lungcancer, glaukom ., psoriasis, levercirros, grå starr, makuladegeneration, Chrons sjukdom, infektiös mononukleos., hjärt-kärlsjukdom, lungsjukdom. förstorad prostata, osteoporos. alzheimers sjukdom, psoriasis, bipolär sjukdom, demens., magsjukdom, bröstcancer, blodcancer , Kolo-rektal cancer, kärleksformulär, kronisk diarré, atxi, artrit, amyotrofisk lateral skoliose, fibromyalgi, fluorokinolontoxicitet Syndrom Fibrodysplasia Ossificans Progres Skleros, svag erektion, bröstförstoring, Penis Enlargment les, stivkrampa, kikhoste, tuberkulos, polio och difteri) Diabetes Hepatit till och med cancer Jag var så upphetsad men skrämde samtidigt för att jag inte har stött på en sådan artikel på nätet, då kontaktade jag Dr Itua på Mail drituaherbalcenter@gmail.com/ . Jag pratar också med honom på vad som är appen +2348149277967 han berättar för mig hur det fungerar och jag säger till honom att jag vill gå vidare. och här lever jag friskt igen kan föreställa mig hur gud använder män för att manifestera sina verk. Jag skriver i alla artiklar online för att sprida gudsarbetet för Dr Itua växtmedicin, Han är en stor man.

    SvaraRadera