torsdag 20 mars 2014

Veckans nyhet v.12

NILS HORNER HAR BLIVIT MÖRDAD


VAD HAR HÄNT?
Den svenska utrikeskorrespondenten för Sveriges radio Nils Horner har blivit skjuten till döds. Det hela skedde i Afghanistans huvudstad Kabul den 11 mars.

Nils ska ha blivit skjuten på gatan med ett skott i huvudet. Han dog senare på sjukhuset på grund utav skadorna.
Polisen har tagit fast två personer som är misstänka för att ha skjutit Nils.

Nils var en envis journalist och enligt många var han en av Sveriges bästa journalister. Det är många som sörjer Nils Horner.


RESONEMANG
Jag tycker det är tråkigt att Nils Horner blivit mördad. Jag har inte hört talas om honom innan, men eftersom han enligt många var en av Sveriges bästa journalister så är det så klart extra tråkigt. Bra journalister ger ju bra nyheter.

Jag tycker att Nils var modig som var en utrikeskorrespondent, och det är även alla andra som också är det. Han visste vad det var som han gick in på, och vad som skulle kunna hända, men ändå så åkte han till länder där det är oroligt.

Jag tror att det kommer bli annorlunda efter denna händelsen. Nyheter kanske inte komma att se ut på samma sätt nu när Nils blivit mördad. Eftersom han var så duktig som utrikeskorrespondent så kanske utrikesnyheter inte kommer se likadana ut.
Nils Horner var en s.k. primär källa, eftersom han var ute i världen och intervjuade människor själv. Därför är det inte bra för nyheternas skull att han blivit mördad. Ingen var som Nils, och därför kommer inte nyheterna bli som hans heller.

Jag tror inte att man, som i detta tillfället, bara ska tänka på hur det blir jobbet och nyheterna. Man får inte glömma bort hur det blir med släkt och vänner till Nils.
Dom får det inte lätt, precis som ingen får när någon man älskar blivit mördad. Dom måste ha det otroligt svårt.
Om jag hade varit i familjens/släktens/vännernas sits så hade jag tagit det hårt. Jag har aldrig varit med om när någon jag stått väldigt nära dött, så jag vet inte exakt hur man känner. Jag skulle kunna föreställa mig sorgen och saknaden, men det är säkert långt ifrån så som det verkligen är.




KÄLLOR
http://www.8sidor.se/utrikes/2014/03/svensk-journalist-dodades-i-afghanistan
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18524878.ab
http://www.8sidor.se/blogg/2014/3/14/min-van-nils-dog-pa-jobbet
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2579272/Taliban-splinter-group-say-executed-British-Swedish-journalist-shot-head-Afghanistan-MI6-spy.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Horner

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att det var bra, du får tänka på att ha med perspektivbyte.Du hade med dina åsikter vilket var bra men du till nästa gång kan du jämföra och ifall du vill ha ett extra plus så kan du ha med vissa begrepp. :)

    SvaraRadera
  2. Jag tycket du använder dig mycket bra av När, Var,Hur och Vem. Ditt resonemang är bra och hur du berättar vad du tycker och känner. Perspektiv byte och jämföra tror du också klarar av att ha med i din text för du är redan så duktig :)

    SvaraRadera