torsdag 15 januari 2015

Rapports årskrönika 2014

Djurgårdssupporter misshandlad till döds


Bakgrund
En 43-årig Djurgårdssupporter blev den 30 mars misshandlad till döds utav en Helsingborgssupporter, innan matchen mellan lagen skulle spelas i Helsingborg. Det blev bråk mellan personerna, och fyrbarnspappan fördes till Helsingborgs lasarett med svåra skador i huvudet. Hans liv gick inte att rädda. En man anklagades skyldig, och fick fängelse i 8 månader.
Det var premiär för Allsvenskan, och det kunde ha blivit en fest, men så blev det inte.


Resonemang
Anledningen till att jag valde den här nyheten är inte att det är det värsta eller största som har hänt, utan för att den väcker tankar hos mig. Två supportrar till två olika fotbollsklubbar som bråkar; det hör inte fotbollen till. Fotbollen (och andra sporter) ska inte ha med bråk att göra, även fast det numera förekommer oftare.

Jag tycker att det var väldigt bra att denna nyheten blev så uppmärksammad, för det har ingenting med fotbollen att göra. Supportrar från olika klubbar tycker så klart olika, men det ska inte leda till bråk där en person försvinner ifrån oss.

Mannen blev slagen av Helsingborgssupportern med ett slag i ansiktet, men det var allt. Eftersom vi blivit undervisade om våld och konsekvenserna av det i skolan, så vet jag vad som kan hända. Det kan leda till svåra skador, och i detta fallet; döden för mannen. Det gör mig väldigt ledsen, för han hade inte gjort fel på något sätt. Han hejar på sitt lag, och andra måste respektera det, så är det med allting.

Det jag också reagerar på är att mannen hade fyra barn, och de blev nu utan sin pappa. Det får mig att hoppas att Helsingborgssupportern som slog mannen ångrar det. Om jag hade varit ett av hans barn så hade jag varit alldeles förstörd inombords. Han skulle ju bara kolla på matchen och stötta sitt favoritlag. Jag hade aldrig kunnat förstå, tror jag.

Man tycker ju att det bara finns nackdelar med den här händelsen, och det kan jag hålla med om. Men om man försöker hitta något med det som faktiskt är sk. "bra", så är det att folk nog lär sig av det. Man lär sig av sina misstag, burkar man ju säga, och jag tror att man i det här fallet gör det. Man kanske tänker sig för framöver, och har den här händelsen i bakhuvudet. Jag tror inte att någon överhuvudtaget vill att det ska hända igen. Man vill ju trots allt att sport ska bringa glädje och sammanhållning, men det gjorde inte den här händelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar